Beyonce, Chris Martin van Coldplay en Bruno Mars
NOS Nieuws

De werkelijke winnaars van de Super Bowl: Beyoncé en een frisdrankje

Bij de Amerikaanse Super Bowl draait het allang niet meer alleen om de sport. Het spektakel dat rondom de finale van het Noord-Amerikaanse American football-seizoen wordt geboden, is minstens zo belangrijk. In Amerikaanse media gaat het veel over de optredens en reclamespotjes die rondom de wedstrijd werden getoond.

Want wat droegen de bandleden van Coldplay, vraagt The New York Times zich af. De Britse band trad samen met Beyoncé op in de rust van het duel tussen de Denver Broncos en Carolina Panthers. De saaie kleding van zanger Chris Martin en de overige bandleden paste goed bij hun optreden, concludeert de krant. "Coldplay was het saaie middelpunt van een avond vol uitbundigheid."

Zangeres Beyoncé stal de show, zeggen Amerikaanse media. "De avond dat Beyoncé de Super Bowl won", kopt The Washington Post. Die krant is lyrisch over het optreden van de zangeres. "Er is nog nooit een artiest geweest die bij deze wedstrijd zo'n show weggaf."

Helaas, deze YouTube video is niet meer beschikbaar

Het optreden van Beyoncé was van grote klasse, vindt ook de Canadese televisiezender CBC. "Ze deed het fantastisch met Bruno Mars en Mark Ronson aan haar zijde. Al had de zangeres af en toe wel wat moeite met haar hoge hakken."

Veel grote bedrijven proberen tussen de optredens en de wedstrijd door met een opvallend reclamespotje indruk te maken op de ruim 114 miljoen televisiekijkers. De adverteerders sparen ieder jaar kosten noch moeite. Dat levert vaak grappige en bijzonder filmpjes op.

Dit jaar was het wat saai, schrijft The New York Times. "Bedrijven moesten maar liefst 5 miljoen dollar betalen voor dertig seconden reclametijd. De meeste adverteerders kozen dus voor de veilige weg."

De reclame van frisdrankfabrikant Mountain Dew sprong eruit, vinden veel Amerikaanse media. In het spotje speelt het vreemde wezen "Puppymonkeybaby", een hoofdrol. "Dit was misschien wel de raarste reclame van de avond. Hier zal nog wel even over worden nagepraat", zegt een hoogleraar marketing tegen persbureau AP.

Helaas, deze YouTube video is niet meer beschikbaar

Ook die van chipsfabrikant Doritos deed het goed, schrijft YahooNews. "Niet heel origineel, maar wel goed uitgevoerd. Misschien is het spotje minder grappig voor vrouwen die een moeilijke bevalling hebben gehad."

Helaas, deze YouTube video is niet meer beschikbaar

Volgens Amerikaanse media was de reclame van autofabrikant Audi het meest emotionele moment van de avond. "De muziek bij het spotje is van David Bowie. Dat leidde er toe dat veel football-fans een brok in hun keel hadden bij het zien van deze reclame."

Helaas, deze YouTube video is niet meer beschikbaar

Het optreden van zangeres Lady Gaga viel ook in de smaak bij televisiekijkers in de Verenigde Staten. "Ze betoverde de fans met haar prachtige stem", schrijft nieuwszender CNN, die wel een kritische noot plaatste. "Hoeveel oogschaduw had ze in vredesnaam op?"

USA Today is ook positief over de show van Lady Gaga. De zangeres zong voor de wedstrijd het Amerikaanse volkslied. "De Denver Broncos zijn kampioen, maar Lady Gaga is de enige echte winnaar van de avond", vindt de televisiezender. "Over de wedstrijd zullen we het maar niet te veel hebben. Die was eigenlijk gewoon heel erg slecht."

  • AFP
    Lady Gaga zingt het Amerikaanse volkslied voor de wedstrijd
  • AFP
    Chris Martin doet zijn best tijdens het optreden dat hij gaf samen met Beyoncé
  • AFP
    Cheerleaders van de Denver Broncos moedigen hun team aan
  • AFP
    Coldplay trad op in de pauze van het duel tussen de Denver Broncos en Carolina Panthers

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl