Begin dit jaar presenteerde Transavia op Schiphol het nieuwe logo voor de Nederlandse en Franse vloot
NOS Nieuws

Kamer ongerust over plan van Air France-KLM met Transavia

In de Tweede Kamer is opnieuw grote ongerustheid ontstaan over de toekomst van KLM en de Nederlandse zeggenschap over de luchtvaartmaatschappij. Volgens de Franse krant La Tribune wil de top van Air France-KLM het Nederlandse Transavia inlijven om "efficiency-redenen".

De Franse top wil kosten besparen door Transavia Holland en Transavia France meer te laten samenwerken. Deskundigen zeggen tegen La Tribune dat dit kan uitmonden in een fusie, waardoor KLM Transavia Holland kwijtraakt.

De KLM-bestuurders zouden mordicus tegen zijn. Aan Transavia hangen ook bijvoorbeeld landingsrechten op Schiphol, die de holding Air France-KLM zou kunnen verkopen of anders kan inzetten dan voor vluchten van Transavia en KLM.

Salami-tactiek

CDA-Kamerlid Van Helvert is bang dat als er niet door het kabinet wordt opgetreden er onomkeerbare stappen worden gezet. "We laten ons met de salami-tactiek telkens iets afnemen". In januari was de holding van Air France-KLM nog van plan om de kas van KLM te gaan beheren. Dat gaat om 1 miljard euro.

Van Helvert vindt dat premier Rutte zich nadrukkelijker met het dossier moet bemoeien. "We moeten nu een hard signaal afgeven dat we dat niet willen, anders hebben we straks een parlementaire enquête over de vraag waarom we destijds niet hebben ingegrepen."

Schokkend

Regeringspartij PvdA zegt dat dit bewijst dat het Franse deel van Air France-KLM "geen verantwoordelijkheid neemt en alles afschuift op KLM". Kamerlid Monasch: "Een schokkend bericht". Ook de VVD vraagt opheldering van het kabinet en wil weten wat er nu gaat gebeuren.

"We moeten de premier inzetten, koning Willem-Alexander inzetten. Als wij dit bij de Fransen hadden geflikt had hier al lang een president op de stoep gestaan," zegt PVV-Kamerlid Graus. "Net zoals KLM nooit in Franse handen had mogen vallen. De regering heeft gefaald, ook als aandeelhouder".

Naar Parijs

Staatssecretaris Dijksma moet meteen naar Parijs, vindt SP-Kamerlid Smaling. "Dit is wat ons betreft een slecht plan, maar in de huidige constructie is er door de Tweede Kamer niet zomaar wat aan te doen."

De Tweede Kamer noemt het netwerk van KLM essentieel voor Schiphol en daarom voor de Nederlandse economie. Transavia Holland is een 100 procent dochter van KLM. Transavia France is voor 60 procent van Air France en voor 40 procent van Transavia Holland.

Dijksma zegt dat ze op korte termijn met de directeur van Air France-KLM zal spreken. Ze wil eerst van de luchtvaartmaatschappij horen wat er speelt.

Als KLM en Transavia meer willen samenwerken om kosten de besparen, juicht Dijksma dat toe. Maar een overdracht van zeggenschap kan niet aan de orde zijn, zegt ze.

Kamer ongerust over plannen Air-France

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl