Dijsselbloem: belang staat in Air France KLM niet uitgesloten
Minister Dijsselbloem van Financiën sluit niet uit dat de staat aandelen Air France-KLM koopt als dat nodig is om de Nederlandse belangen veilig te stellen. "KLM en Schiphol zijn van nationaal strategisch belang. Als dat in het geding is grijpen we in".
Maar dat is nu nog niet het geval, zegt Dijsselbloem. Hij vindt dat Air France-KLM eerst zelf iets aan de concurrentiepositie moet doen ten opzichte van maatschappijen uit het Midden-Oosten en prijsvechters uit Europa.
"Dat zijn lastige maatregelen. Bij KLM gebeurt dat al, maar in de Franse poot moet dat nu ook gebeuren". Volgens Dijsselbloem kijkt de Franse regering hetzelfde tegen de situatie aan.
Zorgwekkend
Dijsselbloem reageert hiermee op het pleidooi van VNO-NCW-voorman De Boer. Die vindt het zorgwekkend dat de Franse overheid wel een flink aandeel in de luchtvaartmaatschappij heeft en Nederland niet. Volgens De Boer is het bedrijfsleven bang dat Nederland slechter bereikbaar wordt als KLM vluchten moet schrappen door de financiële problemen.
De minister sprak zich tot vandaag altijd negatief uit over het kopen van aandelen. In juni schreef hij nog aan de Tweede Kamer: "Een eventueel (beperkt) belang in Air France-KLM geeft geen directe invloed op het bestuur van Air France-KLM noch meer invloed op de gang van zaken binnen KLM."
Schiphol
Ook in de Tweede Kamer gaan steeds meer stemmen op om het aandeel in het bedrijf te vergroten. Het CDA wil al langer dat de staat aandelen Air France KLM koopt of het aandeel van 5,9 procent in alleen KLM vergroot. CDA-Kamerlid Van Helvert: "KLM is van belang voor de luchthaven Schiphol, en Schiphol is weer belangrijk voor de economie."
Regeringspartij PvdA wil eerst weten hoeveel geld er met de aankoop van aandelen gemoeid zou zijn, maar vindt het in principe een goed idee. "Met aandelen heb je meer sturing in het bedrijf en kun je de Nederlandse belangen beter behartigen".
De SP sluit zich hier nu bij aan. "Een zinnige suggestie", zegt SP-Kamerlid Smaling over de oproep van VNO-NCW. Ook D66 vindt dat het kabinet "de opties in kaart moet brengen" gezien de aanhoudende financiële problemen bij de luchtvaartmaatschappij.
De VVD blijft tegen. Kamerlid De Vries: "Air France-KLM moet zelf eerst orde op zaken stellen om weer concurrerend te worden. Daar helpt een groter aandeelhouderschap van de overheid niet bij." De VVD vindt het belangrijk dat de landingsrechten van KLM in ieder geval veilig zijn.
Stemrecht
Nog onlangs besloot de aandeelhoudersvergadering van Air France KLM dat aandeelhouders dubbel stemrecht krijgen voor ieder aandeel dat ze minstens twee jaar bezitten. De Franse overheid vergrootte zijn belang in de luchtvaartmaatschappij van 15,9 naar 17,6 procent om dit dubbele stemrecht voor elkaar te krijgen.
De Tweede Kamer vond dat verontrustend maar Dijsselbloem zag geen bezwaren.