KLM-topman zegt niets over gedwongen ontslagen
Om de concurrentie aan te kunnen moet KLM goedkoper en eenvoudiger worden. Dat zegt president-directeur Pieter Elbers naar aanleiding van het uitlekken van het reorganisatieplan van het bedrijf.
"We hebben vorig jaar gezegd dat we KLM weer fit en gezond moeten maken en dat is precies wat we nu aan het doen zijn. Op een aantal vlakken moeten we goedkoper, sneller, eenvoudiger worden. We moeten de klant weer meer centraal stellen."
Minder managers
KLM is van plan het aantal mensen in ondersteunende en managementfuncties met 25 procent terug te brengen. Of dat gepaard gaat met gedwongen ontslagen, wil Elbers niet zeggen.
"We hebben natuurlijk verloop, interne mobiliteit en uiteindelijk zullen er ook mensen naar buiten KLM gaan. Dat is een fenomeen dat bij veel Nederlandse bedrijven gebeurt, van werk naar werk, en ik denk dat wij daar ook een stap in kunnen zetten."
Baanverlies
Ook over het aantal banen dat verdwijnt laat Elbers zich niet uit: "De organisatie efficiënter neerzetten is het startpunt, de hoeveelheid banen die eruit voortvloeien is een uitkomst, dus niet het beginpunt".
Elbers hoopt verder met investeringen meer klanten te trekken. "We investeren in nieuwe vliegtuigen, catering en in-flight-entertainment, om ervoor te zorgen dat de klant weer een ervaring heeft met KLM waarbij die zegt: daar ben ik helemaal blij mee."