'Staatsgaranties Schiphol en KLM stellen weinig voor'
Van de garanties die in 2003 bij de fusie van KLM met Air France aan de Nederlandse Staat werden gegeven, blijkt niet veel meer over. Dat schrijft de Volkskrant. De directie van de luchtvaartmaatschappij kan daardoor KLM-vluchten vanaf Schiphol schrappen of overhevelen naar de Parijse luchthaven Charles de Gaulle, volgens de krant.
De Volkskrant beschikt onder meer over de garanties aan de Staat uit 2003 en stukken uit 2010 toen de afspraken werden verlengd. Die laatste zijn door toenmalig minister en latere KLM-baas Camiel Eurlings ondertekend. Ze zijn lang niet zo concreet als de gemaakte afspraken zeven jaar eerder.
Geschrapt
Bij het samengaan van KLM en Air France stond Nederland erop dat KLM zelfstandig zou kunnen opereren en er geen banen verloren zouden gaan op en rond Schiphol. Ook moest worden vastgelegd dat groei van Charles de Gaulle en Schiphol gelijk op ging.
Naar nu blijkt waren die garanties niet waterdicht en is er later nog behoorlijk aan gesleuteld. Bij de verlenging van de overeenkomst in 2010 werden de geformuleerde doelen wat betreft de vliegbestemmingen van KLM en de ontwikkeling van de luchthavens zelfs geschrapt, schrijft de Volkskrant.
Volgens Eurlings waren bij de verlenging van de afspraken de garanties niet meer zo uitgebreid als in 2003, omdat dat te veel tijd zou kosten. "Bovendien is er een sfeer van vertrouwen tussen Frankrijk en Nederland", schreef Eurlings toen in antwoord op Kamervragen.
Waarschuwing
Opvallend is dat nog geen jaar voor het ingaan van de verlenging onderzoeksbureau SEO Economisch Onderzoek waarschuwde voor een verschuiving van het "intercontinentale netwerk naar Parijs" na het aflopen van de garanties aan Nederland. Waarmee gevreesd werd dat Schiphol een plek op de tweede rang zou krijgen.
Volgens de Volkskrant is er wat betreft Schiphol weinig aan de hand en doet de luchthaven het prima in vergelijking met Charles de Gaulle. Bij KLM zijn echter belangrijke veranderingen te zien die niet veel goeds beloven voor de toekomst, zeggen deskundigen in de krant.
Zo zijn de vrachtactiviteiten van Martinair, een dochteronderneming van KLM, in verregaande vorm afgeslankt en zijn al enkele bedrijfsonderdelen van KLM naar Parijs verplaatst.
Mansveld
VVD, CDA en SP willen uitleg van staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur over de garanties aan de Staat voor KLM.
In een reactie zegt Mansveld dat ze het niet eens is met het beeld dat geschetst wordt in de krant. Volgens haar is de garantie van een evenwichtige groei tussen de twee luchthavens nog steeds geborgd met de twee afspraken die nog van kracht zijn.
De kwestie staat donderdag op de agenda van de Tweede Kamer.
Reactie KLM
In een uitgebreide reactie zegt KLM vanochtend dat "KLM onderdeel is van een belangrijke Europese luchtvaartgroep". "Dat heeft KLM veel gebracht. Juist door het gezamenlijk zoeken naar synergieën is KLM in staat geweest om de omzet te laten groeien van 6 miljard euro in 2004 naar 10 miljard euro in 2014."
Ook zegt KLM dat de luchtvaartmaatschappij een flink aantal nieuwe bestemmingen aan het netwerk heeft kunnen toevoegen. "Verder hebben we een uitermate succesvolle trans-Atlantische joint-venture uitgebouwd met Air France-KLM en Delta. Ook bereikten we efficiëntie op het gebied van inkoop, IT en finance."
KLM stelt verder dat de fusie in 2004 tot stand is gekomen vanuit de overtuiging dat de luchtvaartindustrie verder zou consolideren. "Dat is ook precies wat er is gebeurd: in Europa zijn er nog drie maatschappijen over: Air France-KLM, Lufthansa en British Airways-Iberia. De kleinere maatschappijen zijn opgegaan in een groter geheel of helemaal verdwenen. KLM is daarentegen sinds 2004 alleen maar gegroeid. De afspraken van destijds hebben in de praktijk dus zeer goed gewerkt en beide maatschappijen veel gebracht."