ANP

Het dreigende faillissement van V&D is een hard gelag voor de leveranciers van het warenhuis. Volgens mode-ondernemersorganisatie Modint loopt de schade waarschijnlijk in de miljoenen. 

Nu het bedrijf uitstel van betaling heeft gekregen, worden facturen niet meer betaald, zegt Han Bekke, voorzitter van Modint: "Maar belangrijker nog: in het nieuwe seizoen dreigt omzet verloren te gaan."

Klap kwam eerder

"Wat je ook van V&D vindt, het is toch een behoorlijk bedrijf met 62 winkels. Dat hakt erin bij leveranciers." Voor hen kwam de klap eigenlijk begin dit jaar al, toen het warenhuis in acute geldnood zat. "Toen was er echt paniek", zegt Bekke. "Maar er was wel vertrouwen dat V&D de tijd zou krijgen om de koers te verleggen. In die zin is het wel een verrassing."

Voor de leveranciers breekt nu een tijd van onzekerheid aan. Een aantal zal proberen geleverde kleding terug te krijgen: "Zeker als het eigendom van de goederen nog bij de leverancier ligt," denkt Bekke. 

Stoppen lastig

Bij V&D worden een aantal merken en goederen verkocht in een shop-in-shop concept, waarbij de leverancier eigenlijk een winkel binnen het warenhuis uitbaat. "Dan ligt het eigendom toch bij de leverancier," zegt Bekke. Andere leveranciers zullen volgens Bekke stoppen met leveren aan het warenhuis: "Dan heb je het tenminste nog in je magazijn liggen." 

Leveranciers hebben dit jaar al het nodige gedaan om V&D draaiende te houden, zegt Bekke. Bijvoorbeeld door het accepteren van uitgestelde betalingen en het geven van betalingskortingen, soms al jarenlang. Toch bleven de bedrijven leveren aan V&D, een grote belangrijke klant in een sector die het zwaar heeft. "Dan is het heel moeilijk om afscheid te nemen van een afnemer waar je jaren aan hebt geleverd."

Mode-industrie: Veel gedaan om V&D overeind te houden

STER reclame