Franchisenemers niet verrast door surseance DA
Het is geen verrassing dat de DA Retailgroep uitstel van betaling heeft gevraagd, zegt Wim Rodenburg, voormalig voorzitter van de franchisenemersvereniging van de drogisterij. Volgens hem hebben de franchisenemers al vaker gezegd dat er iets moest veranderen. "De formule is gewoon niet goed."
De aanvraag voor uitstel van betaling die DA gisteren deed, betreft het hoofdkantoor en zeven drogisterijen die DA zelf exploiteert. De keten telt daarnaast nog 266 winkels die worden uitgebaat door franchisenemers. Dat zijn zelfstandigen, die niet direct worden geraakt door de problemen bij het moederbedrijf.
"Er had veel eerder actie moeten worden ondernomen", zegt Rodenburg, die zelf ook een DA-drogisterij uitbaat. "Het gaat al een tijd niet goed met de detailhandel doordat veel klanten bestellingen doen op internet. De franchisenemers hebben al meerdere keren aangedrongen op veranderingen."
De meeste mensen winkelen rustig door.
Vorig jaar botsten franchisenemers en de DA Retailgroep. Het moederbedrijf wilde een nieuwe formule invoeren, maar dat stuitte op veel verzet. Beide partijen stapten uiteindelijk naar de rechter. Die oordeelde dat DA de plannen mocht uitvoeren.
Volgens de rechter moest het hoofdkantoor de gelegenheid krijgen om de DA-formule toekomstbestendig te maken. Dat wilde het moederbedrijf onder meer doen door winkels opnieuw in te richten en meer luxeproducten aan te bieden. Het plan is niet geslaagd, zegt Rodenburg. "Onze drogisterijen zijn nog steeds niet onderscheidend genoeg."
De franchisenemer zegt dat de surseance bij de DA Retailgroep nog niet direct tot problemen heeft geleid in zijn eigen winkel. "Ik neem alles rechtstreeks af bij leveranciers, dus er is geen enkel artikel dat ik niet lever. Af en toe lopen er wat ongeruste klanten binnen, maar de meeste mensen winkelen rustig door."