ANP

Uitstel van betaling voor V&D, Manfield, Scapino, Dolcis, DA. Voor de detailhandel is het een zwarte kerst. "Het komt hard aan, niet alleen bij de mensen die in de detailhandel werken," zegt Guido van Woerkom, voorzitter van Detailhandel Nederland.

Volgens Van Woerkom worden ook de klanten getroffen door het dreigende faillissement van bijvoorbeeld V&D: "Dat is natuurlijk geen fijne kerstgedachte. Wij horen natuurlijk ook liever kerstbellen dan alarmbellen." 

Stenen en kliks

De detailhandel maakt een enorme verandering door: "Dat hebben we eerder meegemaakt, maar nu gaat het er wel heel hard aan toe," zegt Van Woerkom. Volgens hem heeft ieder faillissement zijn eigen verhaal. "Maar als je er hoog boven gaat zitten, zijn het stuk voor stuk winkels die moeite hebben om een hedendaagse formule te vinden."

"Alle ondernemers beraden zich op hun toekomst. Is het winkelaanbod nog aantrekkelijk genoeg? Heb ik een voldoende winkel- en online-aanbod? Hoe is het samenspel tussen stenen en kliks? De 'bricks and clicks' zoals dat heet."

Rolluiken

Om te voorkomen dat we alleen nog gesloten rolluiken tegenkomen in de binnenstad, heeft Detailhandel Nederland afspraken gemaakt met de overheid en gemeenten. "We bekijken per stad hoe we de detailhandel vormgeven," zegt Van Woerkom. "Over het algemeen betekent dat minder vierkante meters winkels, maar wel meer geconcentreerd op één plek. Zo krijg je een aantrekkelijker winkelgebied."

"Er is 20 tot 30 procent te veel winkelruimte. Die moeten uit de markt worden genomen", stelt Van Woerkom. "Een vitale binnenstad bestaat niet alleen uit winkels, maar ook uit horeca en culturele voorzieningen. Daardoor hebben mensen meerdere redenen om er te komen."

STER reclame