NOS SportAangepast

Russell snelste in tweede vrije training • Morgen derde vrije training en kwalificatie

In dit liveblog volgen we de eerste dag met actie op de baan in Zandvoort. De Grand Prix van Nederland begint met twee vrije trainingen.

  • De rondetijden van de tweede vrije training bekijken? Dat kan hier
  • Eerste vrije training was vrijdagmorgen, bekijk hier de geklokte tijden
  • De race is zondag om 15.00 uur live te zien op NPO 1, NOS.nl en in de app.

Pushberichten ontvangen bij updates in dit blog? Druk op het belletje.

liveblog gesloten

Dit was 'm voor vandaag!

Dit was 'm dan voor vandaag! Morgen zijn we er uiteraard weer, als er echt om de knikkers gereden gaat worden. Eerst is er om 11.30 uur nog een derde vrije training, maar vanaf 15.00 uur gaat het spektakel in Zandvoort echt los. Dan wacht de kwalificatie voor de race.

Met regen, zonder regen? We zullen het morgen zien. We gaan dan ook meemaken of Verstappen het voor elkaar krijgt om wederom poleposition te pakken bij de enige grand prix in eigen land.

Een poleposition zou heel goed uitkomen, want inhalen op dit circuit gaat niet zo makkelijk.

Of dat gaat lukken, lees je uiteraard morgen weer in dit liveblog.

We hopen je dan ook terug te zien. Tot dan!

Het programma in Zandvoort voor het komende weekend

Coulthard denkt dat Verstappen blij is met huidig gat

De Brit David Coulthard heeft met plezier naar de tweede vrije training gekeken. De voormalig F1-coureur laat kort zijn licht schijnen over wat hij heeft gezien in Zandvoort.

"Het verrast me niet dat het bovenin erg dicht bij elkaar zit. McLaren en Mercedes deden het de afgelopen races erg goed. Afhankelijk van met welke motorstand de teams reden, denk ik dat Verstappen redelijk blij is met de achterstand. Die is slechts een paar tienden."

Coulthard genoot van de lastige dag voor de coureurs, met regen en vooral veel wind. "Het hoort ook moeilijk te zijn", zegt de 13-voudig racewinnaar.

David Coulthard

Ook Hülkenberg heeft een speciale helm

Niet alleen Valtteri Bottas heeft speciaal een helm laten ontwerpen voor de race van dit weekend. Dat heeft ook Nico Hülkenberg gedaan. Hij probeert met de speicale helm meer aandacht te creëeren voor de stichting Lymph&Co, dat wetenschappelijk onderzoek doet voor betere behandelingen voor patiënten met lyfeklierkanker.

Dat Hülkenberg aandacht heeft voor de Nederlandse grand prix is niet zo raar. De coureur van Haas groeide op in het Duitse Emmerich en spreekt een aardig woordje Nederlands.

Marko verlaat het circuit in Zandvoort

Red Bull-topman Helmut Marko heeft het circuit in Zandvoort verlaten. Als je naar zijn auto kijkt, lijkt de Oostenrijker de schaapjes toch ook wel aardig op het droge te hebben.

Helmut Marko

Haas gaat Russische sponsor terugbetalen na dreigen met beslaglegging

Het Amerikaanse team Haas gaat de voormalig Russische sponsor Uralkali terugbetalen, dat zegt het team nadat er dit weekend door het bedrijf gedreigd werd met het beslag laten leggen op de spullen van het team, inclusief de auto's. Daar was al een deurwaarder voor langs geweest en de spullen waren donderdag ook al getaxeerd in Zandvoort.

Haas laat het volgende weten in een verklaring: "Haas is volledig van plan om alle bedragen die verschuldigd zijn op grond van de arbitrale uitspraak aan Uralkali te betalen, en er is geen geschil over de verschuldigde bedragen. Haas heeft met zijn advocaten samengewerkt om ervoor te zorgen dat de betaling voldoet aan alle relevante Amerikaanse, Europese, Britse en Zwitserse sanctiewetten en -regelgevingen."

Russell weet niet van ophouden

Hij heeft er al twee trainingssessies opzitten vandaag, maar Mercedes-coureur George Russell wil graag nog even doorrijden. Hij rijdt zichzelf terug naar de pits in een soort golfkarretje.

George Russell

Nog eens teruglezen hoe de tweede vrije training verliep?

Wil je nog eens rustig teruglezen hoe de tweede vrije training verliep? Dat kan hieronder:

VT2 Zandvoort | Tweede vrije training zit erop

De tweede vrije training zit erop. George Russell was de snelste in deze sessie: 1.10,702. Daarmee was hij sneller dan Oscar Piastri, Lewis Hamilton, Lando Norris en Max Verstappen. Maar eerlijk is eerlijk, de tijden liggen heel dicht bij elkaar.

We gaan morgen dus zien hoe de laatste vrije training en de kwalificatie gaat verlopen.

VT2 Zandvoort | Benieuwd naar de kwalificatie

Het einde van de tweede vrije training komt steeds dichterbij. Verstappen heeft nog altijd de vijfde tijd in handen. Morgen is er nog een derde vrije training en dan zullen we toch een beetje gaan zien wat het verschil echt is tussen de coureurs.

Morgenmiddag volgt namelijk de kwalificatie. Dan is het toch wel nodig dat Verstappen er goed bij zit, want op dit circuit is het toch moeilijk inhalen.

Verstappen in de laatste rondes

VT2 Zandvoort | Kan Verstappen zich nog verbeteren?

Er is nog twintig minuten te rijden. Kan Verstappen zich nog verbeteren?

Verbetert Verstappen zich nog?

VT2 Zandvoort | Sainz kan niet verder

Voor Carlos Sainz zit de tweede vrije training erop. De Spanjaard heeft last van problemen met zijn versnellingsbak. Ferrari meldt dat zijn sessie over is.

Sainz kan niet verder in tweede vrije training

VT2 Zandvoort | Russell nu de snelste

Er valt nog een half uur te trainen in de tweede vrije training van vandaag. Ondertussen is George Russell de snelste coureur.

Een klein tussenstandje met nog 30 minuten op de klok:

  1. Russell
  2. Piastri
  3. Hamilton
  4. Norris
  5. Verstappen

VT2 Zandvoort | We rijden weer, Verstappen en Norris ontlopen elkaar weinig

We rijden weer! Inmiddels hebben Max Verstappen en Lando Norris hun tijden nog wat aangescherpt. Norris is nu weer de snelste met 1.10,961, maar Verstapen is maar 25 duizendste van een seconde langzamer, dat scheelt dus echt helemaal niks.

  • NOS
    Max Verstappen
  • NOS
    Verstappen in de tweede vrije training

VT2 Zandvoort | De tribunes zijn nog niet voor de helft gevuld

De tribunes op Zandvoort zijn nog niet voor de helft gevuld vanmiddag. Hoe dat komt? Er zijn veel tickets verkocht voor het hele weekend en sommige fans slaan dan de vrijdag over. Dat is niet alleen in Nederland het geval.

Maar in het verleden was ook de vrijdag altijd druk bezocht in Zandvoort. Dat er nu minder fans zijn, zou ook kunnen komen door het wegvallen van sponsoren, die tickets voor weinig geld beschikbaar stelden.

De verwachting is dat de tribunes op zaterdag en zondag weer goed gevuld zullen zijn.

Tribunes op Zandvoort nog niet vol

VT2 Zandvoort | Rode vlag!

De tweede vrije training is stilgelegd. Nico Hülkenberg kan bocht één ook niet houden en belandt in de muur. Precies dezelfde bocht als waar het zojuist ook even misging met Pérez.

"Ik weet niet wat er misging", zei de Duitser.

Nou, genoeg in ieder geval. Want er moet even opgeruimd worden. Hülkenberg is nog wel ongedeerd, hij loopt teleurgesteld van het circuit.

VT2 Zandvoort | Hoelang rijdt deze auto nog?

Hoelang rijdt deze Haas nog? Als we de berichten moeten geloven, kan deze auto na dit weekend zomaar in beslag genomen zijn. Tot nu toe rijden de coureurs van Haas geen hele fijne kwalificatie.

Nico Hülkenberg zet net zijn auto in de muur en Kevin Magnussen heeft vooralsnog de 16de tijd gereden.

Haas kent geen goede tweede vrije training

VT2 Zandvoort | Nu al spektakel, wie komt er straks het snelst uit?

  • NOS
    De tweede vrije training is in volle gang
  • NOS
    Tweede vrije trainig in volle gang
  • NOS
    De tweede vrije training in volle gang
  • NOS
    De tweede vrije training in volle gang
  • NOS
    De tweede vrije training in volle gang

VT2 Zandvoort | Daar gaat Russell eraf

George Russell in de problemen. In een van de bochten blokkeren zijn banden en daardoor glijdt de Brit de grindbak in. "Een beetje vreemd", geeft Russell aan op de boardradio.

Niet veel later is het ook aan Sergio Pérez. Als hij over start/finish komt, lukt het hem niet om de eerste bocht goed te nemen. Ook hij strandt in de grindbak.

VT2 Zandvoort | Verstappen nu al sneller dan vanmorgen

De eerste ronde is gereden en Max Verstappen is nu al sneller dan vanmorgen. Toen kwam de Nederlander tot een tijd van 1.12,523, nu rijdt hij bij zijn eerste rondje al naar 1.12,131.

Norris, die vanmorgen het snelste was, komt nog niet aan die tijd, die is 0,7 seconde langzamer tot nu toe.

Verstappen aan het werk in de duinen

VT2 Zandvoort | We zijn onderweg!

We zijn begonnen aan de tweede vrije training van vandaag! Het is beter weer dan vanmorgen, het is nu gewoon droog. Dat betekent ook dat er meteen heel veel coureurs het circuit op gaan om een rondetijd te klokken.

VT2 Zandvoort | Bezoek bij de tweede vrije training

Kickbokser Rico Verhoeven komt op bezoek in Zandvoort. Daar is hij een graag geziene gast, fans snellen naar hem toe voor een foto.

Maar daarvoor is hij er niet, vertelt de kickbokser. "Ik vind het superleuk om hier even te zijn. Ik ben uitgenodigd door Daniel Ricciardo en ga natuurlijk even Max supporten."

Dus zal Verhoeven er zo ongetwijfeld eens rustig voor gaan zitten en kijken hoe de tweede vrije training verloopt hier in Zandvoort.

Rico Verhoeven

Maya Weug trots dat ze op Zandvoort mag rijden in Ferrari-shirt

De Nederlandse Maya Weug rijdt in de F1 Academy voor Ferrari, de vrouwenklasse. Zij rijdt dit weekend dus haar races ook in eigen land en dat laat de 20-jarige niet koud. "Het is echt heel vet om hier voor eigen publiek te rijden. De eerste vrije training ging vanmorgen heel goed, ondanks dat het weer hier op Zandvoort altijd een ding is."

Vanmiddag rijdt Weug haar tweede vrije training. Morgen volgt de kwalificatie.

'Beslag gelegd op de spullen van Haas'

Het Amerikaanse Team Haas wordt onder druk gezet door de voormalig Russische sponsor Uralkali. Mogelijk wordt er na het raceweekend in Nederland beslag gelegd op de spullen, inclusief de auto's, zo melden Motorsport.com en Viaplay.

Hoe zit dat? Toen de oorlog uitbrak tussen Rusland en Oekraïne besloot Haas afscheid te nemen van de Russische sponsor. Maar Uralkali wil geld zien van Haas. Daarom is besloten om via de Nederlandse rechter beslag te laten leggen op de spullen. De spullen zijn ook daadwerkelijk donderdagavond getaxeerd in Zandvoort.

Als Haas niet betaalt, kan het dus zo zijn dat het team bij de volgende race geen auto's tot de beschikking heeft. Maar zover wil niemand het natuurlijk laten komen, het beslag laten leggen op de spullen lijkt meer op een drukmiddel om het Amerikaanse team alsnog te laten betalen.

Nog maar drie stoeltjes vrij voor het komende seizoen

Met de komst van Jack Doohan bij het Formule 1-team van Alpine krijgt het veld van 2025 steeds meer vorm. Er zijn nog maar drie stoeltjes vrij. Mercedes RB en Sauber hebben nog een plaats over.

Mercedes raakt aan het einde van dit seizoen zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton kwijt aan Ferrari. Teambaas Toto Wolff heeft herhaaldelijk gezegd dat hij graag Max Verstappen zou zien in de Mercedes, maar inmiddels is duidelijk dat de Nederlander voorlopig trouw blijft aan Red Bull. Als alternatief heeft Mercedes Andrea Kimi Antonelli achter de hand. Het 17-jarige Italiaanse talent rijdt momenteel in de Formule 2.

RB, het zusterteam van Red Bull, maakte kortgeleden bekend dat Yuki Tsunoda ook in 2025 voor het team rijdt. Van Daniel Ricciardo is dat niet zeker. Het contract van de Australiër, die vorig jaar zijn rentree maakte als vervanger van Nyck de Vries, loopt aan het einde van dit jaar af. Hij strijdt om dat tweede stoeltje met de Nieuw-Zeelander Liam Lawson. Het besluit valt halverwege september.

Sauber heeft voor 2025 al Nico Hülkenberg vastgelegd, maar het is nog onbekend wie de tweede coureur wordt. De Fin Valtteri Bottas en de Chinees Zhou Guanyu, die nu voor Sauber rijden, zijn allebei niet zeker van een nieuw contract.

McLaren-baas Stella: 'Overdreven reacties op prestaties van onze auto'

McLaren-teambaas Andrea Stella vindt dat er overdreven gereageerd wordt op de prestaties van hun auto. In de paddock wordt veel gezegd dat McLaren op dit moment de beste wagen heeft. Maar daar zijn ze het zelf niet zo mee eens.

"We zijn competitief geweest op veel vrijdagen. Dat was meer het resultaat van goed werk in de voorbereiding. We zien dat Red Bull en Mercedes hun problemen oplossen en sterker worden op zaterdag of zondag."

Toch heeft McLaren ook voor dit weekend weer wat updates doorgevoerd bij de bolides en daarmee hoopt het team in Zandvoort toch weer mee te doen om de winst. "We zijn in staat geweest om weer een substantiële upgrade te brengen. Hij is lang niet zo groot als die in Miami, maar hopelijk is het effect te zien."

Andrea Stella van McLaren

Het is weer droog in Zandvoort

De donkere wolken hebben Zandvoort inmiddels verlaten en het circuit ligt er ook enigszins verlaten bij. Het publiek kan zich nu even vermaken met wat muziek bij het podium en een drankje, dat terwijl de VIP's even een rondje maken over het circuit.

De zon breekt door in Zandvoort

Williams gaat 12-jarige Nederlandse coureur Hoogendoorn opleiden

Leuk nieuws vanuit het team Williams. Dat gaat het Nederlandse karttalent Dean Hoogendoorn opleiden. Hoogendoorn sluit zich aan bij de 'Driver Academy' van het team na goede resultaten in de kartswereld.

De 12-jarige Hoogendoorn krijgt van Williams training, ondersteuning en begleiding 'om zijn vaardigheden te koesteren en zijn progressie in de autosport te ondersteunen, zo meldt het Britse team. Met de Driver Academy wil Williams jong talent helpen om uiteindelijk in de Formule 1 terecht te komen.

Dean Hoogendoorn: "Toen ik vier jaar oud was en voor het eerst in een skelter reed, wist ik één ding: ik wilde wereldkampioen worden. Dit is waar ik voor leef en van droom en waar ik elke dag hard voor werk Op weg naar mijn doel. Ik zal alles doen om mijn steentje bij te dragen aan het team en ik kan niet wachten om te zien wat we samen kunnen bereiken."

Dean Hoogendoorn

Voormalig winnaar op Zandvoort wijst Verstappen aan voor dit weekend: 'Hij zal er staan'

Sir Jackie Stewart is ook present op Zandvoort. De 85-jarige Schot won de GP in Nederland drie maal. In 1968, 1969 en 1973 was hij de beste in Zandvoort. "Ik ben erg blij. Vroeger kwam ik hier als rijder, nu als playboy", lacht de drievoudig wereldkampioen.

"Er zijn veel dingen anders dan toen ik hier reed, maar dat is allemaal voor het beste: de veiligheid. "Het is een grote operatie en er is veel historie."

Sterwart voorziet een spannend weekend, maar wijst wel een favoriet aan: "Het wordt behoorlijk competitief. Red Bull en vooral de coureur die zijn thuisrace rijdt. Ze wonnen de laatste drie jaar. Ik denk dat hij er zal staan."

Sir Jackie Stewart

Wist je dat? Valtteri Bottas een speciale helm heeft voor deze GP?

Weet je dat Sauber-coureur Valtteri Bottas een speciale helm heeft laten maken voor deze Grand Prix. De Fin heeft een rood-wit-blauwe helm met de melodie van Bicyble Race op zijn helm. Speciaal omdat ze in Nederland zo van fietsen houden.

De helm van Valtteri Bottas

Het verschil tussen het begin en het einde van de eerste vrije training

Het verschil tussen het begin en het einde van de eerste vrije training gevat in één bericht op X.

Hoe verliep die eerste vrije training?

Wil je nog eens rustig teruglezen hoe die eerste vrije training verliep op Zandvoort? Dat kan hieronder:

VT1 Zandvoort | Verstappen in laatste ronde naar tweede tijd

In de laatste ronde verbetert Verstappen zijn tijd nog maar eens. Hij rijdt naar 1.12.523, maar daar is hij niet de snelste mee. Lando Norris rijdt naar 1.12,322 en is nipt sneller. Dat vindt het publiek in Zandvoort misschien niet leuk om te zien, maar het is nog maar de eerste training.

We gaan straks om 16.00 uur zien of Red Bull genoeg data heeft kunnen verzamelen om er een nog snellere tweede training van te maken.

Verstappen klokt de tweede tijd

VT1 Zandvoort | Verstappen komt niet in de buurt McLaren

Max Verstappen komt niet in de buurt van de tijden van McLaren. Momenteel heeft de Nederlandse coureur de vierde tijd in handen.

Lando Norris reed naar 1.12,818 en Verstappen moet het doen met 1.14,281. Maar daar dient wel bij gezegd te worden dat de Nederlander bijna een botsing had met een Alpine-rijder in een van de laatste bochten.

Verstappen in actie in Zandvoort

VT1 Zandvoort | Verstappen weer naar vierde tijd

Verstappen komt in zijn eerste ronde na de korte break nog niet in de buurt van Norris en Russell. Hij rijdt een tijd van 1.16,043.

VT1 Zandvoort | Het kan nog sneller!

Nu het wat droger is, blijkt dat het ook nog sneller kan in Zandvoort. Norris snelt naar een tijd in de 1.17. Maar zijn teamgenoot Oscar Piastri en Mercedes-coureur Russell blijken nog sneller te kunnen: een tijd in de 1.15.

VT1 Zandvoort | Het zonnetje zorgt voor een drogere baan

Het zonnetje dat inmiddels is doorgebroken zorgt meteen ook voor een drogere baan, zo merkt men in Zandvoort. Het wordt ook een stukje warmer op en rondom het circuit. Ook niet vervelend voor iedereen die daar is.

Warmer en droger

VT1 Zandvoort | Iedereen weer binnen

Iedereen is weer even in de pits. We hebben gezien dat Robert Shwartzman nog naar de derde tijd is gesneld. Hij heeft dus een prima ronde achter de rug. Maar nogmaals: deze tijd zegt niet zoveel. Shwartzman reed namelijk de tijd toen de baan een stuk droger was.

VT1 Zandvoort | Nog twintig minuten te rijden

Er zijn nog twintig minuten te rijden in deze eerste vrije training. Die begon zeer nat met weinig activiteit op de baan, maar inmiddels is het zonnetje doorgebroken en rijden de coureurs stevige rondetijden.

Vooralsnog:

  • Norris de snelste 1.20,392.
  • Russel volgt daar nipt achter.
  • Verstappen heeft tot nu toe derde tijd.
  • Perez en Piastri hebben nog geen tijd neergezet.
  • Tsunoda heeft de meest trage tijd neergezet.

VT1 Zandvoort | Gasly gaat ook de grindbakken in

Door de duinen van Zandvoort is het geluid te horen van coureurs die het moeilijk hebben. De toeren van de motoren schieten hier en daar omhoog, wat duidt op glijden bij het accelereren uit bochten.

Ondertussen zien we de volgende coureur weer de grindbakken in schieten, nu is het Pierre Gasly.

VT1 Zandvoort | Verstappen is snel in eerste hele ronde

De eerste volledige ronde van Verstappen, op intermediate-banden, is wel meteen snel. Hij rijdt naar een tijd van 1.21,300.

Een ronde later duikt George Russel onder die tijd, die snelt naar 1.20,444.

Verstappen tijdens de eerste vrije training

VT1 Zandvoort | Verstappen spint meteen in eerste rondje

Verstappen was bezig aan een snelle ronde, maar die ronde wordt abrupt afgebroken. Want de Nederlander begint te spinnen op het circuit. Een klein foutje, maar hij houdt zichzelf en de auto heel.

Hij rijdt door en kan geen fatsoenlijke tijd neerzetten.

VT1 Zandvoort | Daar is Verstappen!

De Nederlandse fans hebben er een half uur op moeten wachten, maar Max Verstappen is nu toch echt het circuit op gekomen. Kan de coureur al iets laten zien van hoe goed zijn auto is? Of voorkomen de weersomstandigheden dat enigszins?

Max Verstappen tijdens zijn eerste ronde

VT1 Zandvoort | Verstappen zit in de auto, die komt dus zo naar buiten

Er komt een klein zonnetje door. De lucht klaart iets op en dat is het teken voor Max Verstappen om ook eens plaats te nemen in zijn auto. Die gaat ongetwijfeld zo de baan op.

Zijn teamgenoot Sergio Pérez komt nu de baan op.

VT1 Zandvoort | De fans houden vol

De fans trotseren het weer vol goede moed, de gezelligheid zit er goed in. Onder de capuchons en poncho's zien ze dat er langzaam meer bedrijvigheid komt op het circuit.

Fans houden vol

VT1 Zandvoort | Steeds meer coureurs proberen het

Steeds meer coureurs proberen het nu op het circuit van Zandvoort. De eerste tijden zijn neergezet, maar die kun je onmogelijk met elkaar vergelijken. De ene coureur heeft de tijd neergezet in andere weersomstandigheden dan de ander.

De wind kan namelijk een flinke rol spelen.

VT1 Zandvoort | Hülkenberg weer in de problemen

Het is nog niet de vrije training van Hülkenberg. Hij was net naar buiten voor een nieuwe ronde, maar binnen de kortste keren staat de Duitser in de grindbak. Voor de tweede keer gaat het deze training dus mis bij de man uit Emmerich.

Hij zet overigens wel een tijd neer van 1.27,620. Ruim een seconde langzamer dan Leclerc.

Hülkenberg in de grindbak

VT1 Zandvoort | Daar is weer wat actie

Er is weer wat actie op de baan. Logan Sargeant, Alex Albon en Charles Leclerc gaan het nu proberen. We zien dat de coureurs nog vooral aan het aftasten zijn en zeker nog geen volwaardige ronde durven te rijden. Het gaspedaal wordt nog niet volledig ingedrukt.

VT1 Zandvoort | Leclerc is de eerste die een tijd neerzet

Charles Leclerc is de eerste coureur die het aandurft om een ronde volwaardig te gaan. De Monegask zet dus na meer dan een kwartier eindelijk een tijd neer op de borden. Dat is de tijd van 1.26,530.

Dat doet hij terwijl Max Verstappen nog altijd rustig met zijn engineers staat te overleggen. Die is nog niet klaar om de baan om te komen.

VT1 Zandvoort | Inmiddels is iedereen weer in de pits

Dat duurde niet lang. Na acht minuten racen zijn alle auto's weer in de pits. We hebben Verstappen nog niet buiten gezien.

De racefans moeten dus even doorbijten in de regen. Slecht weer en geen actie op de baan nu.

VT1 Zandvoort | Hülkenberg en Gasly hebben het lastig met de wind

Nico Hülkenberg schiet als eerste van de baan af. De coureur heeft het lastig met de harde wind. Dat is bij Gasly niet anders. "Het is behoorlijk heftig, met de wind", roept de coureur over de boordradio.

VT1 Zandvoort | We zijn los!

We zijn los. De eerste coureur is de baan op gegaan. Het is Pierre Gasly van Alpine. Daarna gaan ook Kevin Magnussen en Nico Hülkenberg van Haas het eens proberen.

Nico Hülkenberg

VT1 Zandvoort | Hoeveel meters gaat Shwartzman rijden?

Je zult maar Robert Shwartzman heten. Dan mag je van het team Sauber vandaag de eerste vrije training rijden, in plaats van Valtteri Bottas, en dan waait en regent het zo hard. Het is de vraag hoeveel rondes de Russisch-Isräelische coureur de baan op gaat. De reservecoureur van Ferrari kan in ieder geval in bijzondere weersomstandigheden ervaring opdoen in de Formule 1.

Shwartzman

VT1 Zandvoort | Nog vijf minuten, dan weten we hoe vol het circuit gaat zijn

Over ongeveer vijf minuten start de eerste vrije training. Dan gaan we dus ook zien hoe snel het circuit gaat volstromen. Gaan coureurs rijden, of wordt het een hele korte eerste vrije training?

Op het circuit hebben de bezoekers het inmiddels wel heel zwaar gekregen. Racefans zitten in elkaar gedoken met poncho's te wachten op de eerste actie.

Fans proberen zichzelf te beschermen tegen de regen en de wind

Speciaal bezoek voor Verstappen

Sergiño Dest liep gisteren al zijn rondjes rond het circuit van Zandvoort. Dat deed de Amerikaanse PSV-verdediger niet voor niets, hij was daar voor Max Verstappen. Verstappen is namelijk groot PSV-fan. Dus gingen beide sporters natuurlijk even met elkaar op de foto en wisselden ze een shirtje.

Dest en Verstappen op de foto

Wordt er geracet tijdens de eerste vrije training?

Het is rustig op de regenachtige paddock in Zandvoort. Hier en daar beweegt een coureur zich door de plassen naar de pits.

Om 12.30 uur staat de eerste vrije training op het programma, maar gaan de coureurs de baan wel op met deze weersomstandigheden?

"Het is heel lastig. Zondag is het droog, en dus wil je nu geen risico nemen", zegt analist en coureur Jeroen Bleekemolen.

"Maar de kwalificatie is hier mega belangrijk (omdat inhalen lastig is, red.). Die is waarschijnlijk ook nat, dus je wil wel gaan rijden. Vanmiddag is het droog, maar is er wel veel wind. Het is een dilemma. Ik denk dat teams het wel gaan proberen, maar ook gauw weer naar binnen komen."

"Bij Verstappen gaan ze even kijken of alles werkt, maar dan parkeert hij zijn auto waarschijnlijk weer. Hij heeft dat niet nodig, omdat hij meteen snel is." Even bikkelen dus voor de fans op de tribunes. "We hebben vorig jaar gezien hoe het Nederlandse publiek dat doorstaat, die blijven wel zitten."

Fans op de tribune wapenen zich tegen het weer

Dit is 'm dan! De wagen van Verstappen

Dit is 'm dan, de auto van Max Verstappen. De wagen waarin hij over een kleine twintig minuten gaat beginnen aan de eerste vrije training. Tenminste, als het weer meezit. Want het is echt winderig en het regent nu best wel behoorlijk op Zandvoort.

De auto van Max Verstappen

Gewapend tegen de regen op de tribune, wachten op de eerste vrije training

Met poncho's wachten op de vrije training

Van het station naar het circuit, door de regen

Steeds meer Formule 1-liefhebbers melden zich in Zandvoort. Een stoet aan mensen probeert vanaf het station, door de regen, richting het circuit te komen. Er zijn al behoorlijk wat supporters uitgerukt voor de eerste vrije trainingen van vandaag. Dat terwijl het weer niet echt meezit.

  • ANP
    De eerste fans komen aan in Zandvoort
  • ANP
    De fans wandelen door de regen naar het circuit
  • ANP
    Het weer zit niet echt mee voor de Formule 1-supporters

Kelvin en Vincent juichen dit weekend voor Ferrari

Kelvin en Vincent zijn dit weekend op Zandvoort aanwezig voor een mooi raceweekend. Het is de tweede keer dat ze op dit circuit komen, maar ze zullen niet juichen voor Max Verstappen, vertellen ze. "Ik ben meer voor Ferrari, vertelt Kelvin. Het is leuk dat Max het goed doet. Maar sinds ik de F1 volg, ben ik voor Ferrari. Michael Schumacher was mijn grootste held."

Het liefst zien beide heren dit weekend Ferrari winnen. "Maar dat zal wel niet lukken. We hopen gewoon op een mooie race. Norris mag hem ook wel winnen, dan wordt het spannend in de WK-stand", vertelt Vincent.

Dit zijn echte Ferrari-fans

Welke updates hebben teams meegenomen naar Zandvoort?

De auto's van de coureurs worden nu aan VIP's en journalisten getoond. Dan kunnen zij zien welke updates er zijn doorgevoerd voor dit weekend.

Een van de teams die veel updates heeft doorgevoerd voor dit weekend is McLaren. Zij hebben de vloer, de wielophanging en de achtervleugel verbeterd. We gaan over een uurtje zien of dat effect heeft. Vanaf 12.30 uur is de eerste vrije training.

Voor de zomerstop leek McLaren het team van Verstappen, Red Bull, ingehaald te hebben in de ontwikkeling van de auto. Red Bull begon het seizoen dominant, maar richting de zomer beschikte McLaren over de snelste auto. Toch ging Mercedes er drie keer met de zege vandoor en McLaren slechts twee keer. Updates komen dus opnieuw goed van pas.

  • NOS
    De auto van Alonso
  • NOS
    De auto van Piastri

Zandvoort 2024 in één foto: harde wind en een stroopwafel

Yuki Tsunoda

Dubbel gevoel Norris bij herstart F1-seizoen: 'Hadden er nóg beter voor kunnen staan'

Lando Norris is dit seizoen vooralsnog de uitdager van Max Verstappen. De Brit staat tweede in de WK-stand op 78 punten achterstand. Dat is een flink gat, dus draait Norris er niet omheen. "Ik heb in het eerste deel van het seizoen niet gepresteerd als een wereldkampioen. Zo simpel is het."

De McLaren-coureur zegt het met een dubbel gevoel. Het frustreert hem, de nummer twee in de WK-stand. Graag had Norris nog dichter bij Verstappen gestaan. Tegelijkertijd had hij vóór het seizoen niet gedacht überhaupt te kunnen filosoferen over de wereldtitel en wat daar voor nodig is.

"We begonnen op grote achterstand van Red Bull Racing, net als Mercedes, maar we zijn een van de beste teams op de grid geworden. Dat is een ongelofelijke prestatie."

F1-academy klaar met de eerste training

De coureurs van de F1-academy, de vrouwenklasse, hebben zojuist hun eerste training afgelegd op het circuit. Hun paddock is buiten het circuit, dus de auto's rijden even van het circuit af. Dat is dan wel weer leuk om te zien voor de fans.

Emely de Heus en Maya Weug zijn in die klasse voor Nederland actief. Ook Nina Gademan uit het Drentse Wijster rijdt mee, zij heeft een wildcard gekregen voor dit weekend. Zij is actief in de Britse F4.

F1-acadamy in actie

Weerupdate: het miezert behoorlijk in Zandvoort

Een kleine weerupdate vanaf Zandvoort. Het miezert inmiddels behoorlijk, de wind waait ook stevig. Het is niet echt lekker Formule 1-kijkweer.

Weet je dat er ook een Formule 1-podcast is?

Weet jij dat je dit weekend niet alleen via de site, app, teletekst, radio en televisie op de hoogte wordt gehouden van het F1-spektakel in ons land? Dat doen wij ook via onze eigen Formule 1-podcast. In Zandvoort maken we drie dagen lang (donderdag, vrijdag en zaterdag) een podcast, gepresenteerd door Afke Boven.

Gisteren waren Jeroen Bleekemolen en Louis Dekker in de uitzending. Wil je die terugluisteren? Dat kan hier!

Hoe ziet zo'n Formule 1-auto er eigenlijk uit?

Hoe ziet zo'n Formule 1-auto er eigenlijk uit? Nou, zo. Deze auto is gepresenteerd toen de nieuwe auto's van het jaar 2022 bekend werden gemaakt. Toen werden er nieuwe regels aan de wagens gesteld, die zijn terug te zien in dit model.

Dit is geen echte auto, maar het showt aan het publiek in wat voor soort wagens de coureurs rondrijden in Zandvoort.

De showcar

Perez heeft het naar zijn zin

Verstappens teamgenoot Sergio Pérez heeft het wel naar zijn zin, zo lijkt het.

Sergio Perez onderweg in de paddock

Zandvoort stroomt al helemaal vol

Het is 10.30 uur en Zandvoort stroomt al helemaal vol. Alsof er al een festival gaande is in Zandvoort. Bij het hoofdpodium zijn mensen al gezellig een drankje met elkaar aan het drinken Voor wie de meeste fans hier zijn, wordt wel duidelijk als bij het hoofdpodium een filmpje wordt afgespeeld met de F1-tune. Aan het einde komt de Nederlander in beeld en op dat moment gaat het flink los in de duinen.

Het racen kan beginnen.

  • NOS
    Zandvoort stroomt vol
  • NOS
    Op het hoofdpodium treden verschillende artiesten op

Doohan krijgt stoeltje bij Alpine

Jack Doohan is volgend seizoen de tweede Formule 1-coureur bij Alpine. De huidige reservecoureur wordt de vervanger van Esteban Ocon die overstapt naar het Formule 1-team Haas. Doohan is voor 2025 de tweede rijder naast Pierre Gasly.

De 21-jarige Australiër maakt sinds 2022 deel uit van het opleidingsprogramma van Alpine. Hij is de zoon van voormalig motorcoureur Mick Doohan. De coureur kwam de afgelopen jaren al enkele keren in actie in de vrije training voor Alpine.

Jack Doohan

Eerste bezoekers komen aan

De eerste racefans komen aan in Zandvoort voorafgaand aan de F1 Grand Prix van Nederland.

Hoe race je door de Zandvoortse rukwinden? 'Best gevaarlijk'

Donderdag stond er al een ontzettend harde wind in Zandvoort. Maar vandaag gaat het - als de weersvoorspellingen uitkomen - pas echt waaien.

Het werpt een paar uur voor de eerste vrije training de vraag op: hoe ga je in een Formule 1-auto om met rukwinden en windstoten? Sommige coureurs maken zich er niet zo druk om. Zij halen hun schouders op. Anderen vertellen dat het toch wel erg moeilijk kan zijn.

"Het is een stuk lastiger dan mensen denken", zegt Lando Norris van McLaren bijvoorbeeld. "Zelfs wind van 20 à 25 kilometer per uur is best veel voor ons. Het verschil met een wind die met tien kilometer per uur waait, merk je meteen."

Zo hard als het vanmiddag zou kunnen gaan waaien, maakte Norris in de F1 nooit mee. "Windstoten tot 70 of 80 kilometer per uur heb ik nog nooit ervaren. Het kan best gevaarlijk zijn."

Olympisch-kampioen Harrie Lavreysen verkent circuit Zandvoort met Charles Leclerc

  • ANP
    Charles Leclerc bekijkt de gouden medailles van Harrie Lavreysen
  • ANP
    Lavreysen verkent het circuit van Zandvoort

Welkom!

Vandaag verschijnen de F1-coureurs voor het eerst met hun wagens op het circuit van Zandvoort. Om half 1 is de eerste vrije training. Om vier uur de tweede vrije training. Daarna is het tijd voor entertainment. DI-RECT en Armin van Buuren treden op.

Zaterdag zijn de kwalificaties en zondag begint de race om 15.00 uur.

Racefans konden vanochtend vanaf 08.00 uur het circuit op. De organisatie verwacht dit weekend honderdduizenden bezoekers van de Dutch Grand Prix.