Juicechannel Life Of Yvonne
NOS NieuwsAangepast

Juice over BN'ers is populair, dus verandert rol entertainmentmedia

Juicekanalen zijn sinds dit jaar niet meer weg te denken uit de roddeljournalistiek. De grootste kanalen groeiden afgelopen jaar uit tot accounts met honderdduizenden volgers.

Omdat deze kanalen vaak sneller zijn in het brengen van nieuws dan de traditionele entertainmentpers, is het de vraag of hun populariteit daar effect op heeft. Meerdere bladen en programma's zeggen desgevraagd hun werkwijze niet te hebben aangepast vanwege de juicekanalen, maar de rol van de gevestigde media lijkt wel te veranderen.

"De kanalen bestonden al langer, maar waren een kleiner fenomeen omdat hun nieuws niet werd opgepakt door de traditionele media", zegt mediawetenschapper Linda Duits (Universiteit Utrecht). Afgelopen jaar is dat verschillende keren wel gebeurd.

Zo kwam nieuws over Marco Borsato, Lil Kleine en Glennis Grace via de juicekanalen, zoals dat van Roddelpraat en Yvonne Coldeweijer, naar buiten. "Daardoor kwamen ze in het zicht van het grotere publiek en werd hun invloed en bereik groter."

Andere werkwijze

De online kanalen gaan anders te werk dan de traditionele entertainmentpers. Er wordt niet altijd hoor en wederhoor gepleegd bij nieuws over bekende Nederlanders. Ook roepen de juicekanalen op tot het delen van geruchten of verhalen over bepaalde BN'ers, waardoor mensen makkelijker foto's, verhalen of geruchten delen.

"Als je vroeger de bioscoop uit liep en twee BN'ers hand in hand zag lopen, vertelde je dat aan je vrienden. Nu vertellen mensen dat aan de juicechannels", zegt Duits. "De drempel om even een berichtje te sturen naar deze socialemediaaccounts is veel lager."

Die werkwijze leidt tot kritiek. Afgelopen jaar zijn verscheidene rechtszaken aangespannen tegen beheerders van de kanalen. De conclusie was dan dat verhalen moesten worden gerectificeerd.

In mei wilde BNR Nieuwsradio laten zien dat juicekanalen onzorgvuldig te werk gaan. Daarom stuurde de nieuwszender een nepfilmpje in waarop drugsgebruik van presentatrice Talitha Muusse te zien zou zijn. Coldeweijer plaatste dat. Maar ook op de actie van BNR kwam kritiek:

Entertainmentbladen en -programma's die de NOS heeft gesproken, lijken duidelijk onderscheid te willen maken tussen hun werk en dat van juicekanalen, en zeggen (nu) juist veel waarde te hechten aan het checken van bronnen.

"De traditionele media moeten zich heruitvinden door een nieuwkomer in deze wereld. Ze maken duidelijk dat zij bepaalde normen en waarden hebben", zegt Duits. "Al hebben de traditionele media ook veel over voor de beste roddel, en dat is zeker niet altijd chic."

Hun rol lijkt te veranderen in een rol van bevestiging en achtergrond. "De juicekanalen brengen, vaak onbevestigd, het eerste bericht. De snellere entertainmentmedia gaan erachteraan bellen en proberen dat te bevestigen. En de bladen, die een keer per week verschijnen, gaan meer in op de achtergrond", zegt Duits.

Daarnaast zijn de lezers van de weekbladen doorgaans iets ouder en toch niet per se geïnteresseerd in het nieuws van de juicekanalen, zegt hoofdredacteur van bladen Weekend en Party, Chantal Braspenning. "Waar de kanalen snel digitaal nieuws brengen, met hier en daar een shockeffect en veel jonge volgers, zijn de Weekend en Party gevuld met achtergrondverhalen en interviews, met een uitgave van één keer per week."

Juice over oudere BN'ers

De 'juice' - roddels, geruchten - past vaak niet bij die groep. Zij willen lezen over het wel en wee van de oudere garde BN'ers, zegt Braspenning. Als er wel geruchten naar buiten komen over BN'ers die interessant zijn voor de Party- en Weekend-lezer, dan worden die vaak in een later gepland interview voorgelegd.

De werkwijze van de traditionele media kan in de toekomst nog veranderen, denkt Duits. Want de juicekanalen gaan niet meer weg en men zal altijd geïnteresseerd blijven in juice over BN'ers. "Onze interesse in beroemdheden is heel erg groot. Dat was altijd al zo, en dat gaat niet opeens veranderen. Het is nou eenmaal sappig om alles te weten over de relatieperikelen van een bekende Nederlander. Zelfs al is -ie wat minder bekend."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl