De start van de Formule 1-race in Melbourne in 2019 EPA
Sport en corona

De Formule 1-leiding grijpt hard in om het hoofd boven water te houden. De helft van het personeel wordt met onmiddellijke ingang met verlof gestuurd. Leidinggevenden moeten bovendien twintig procent van hun salaris inleveren.

Op het hoofdkwartier van de Formule 1 in Londen werken doorgaans ruim vierhonderd mensen. Door uitgestelde en geschrapte races én onzekerheid over de resterende grand prix-kalender is er voor hen veel minder werk dan anders.

De mondiale sport die normaal gesproken een miljoenenbal is, is momenteel uiterst kwetsbaar. Geen races betekent namelijk geen inkomsten. Daarnaast is de beurswaarde van de Formule 1 de afgelopen maanden gehalveerd.

De koningsklasse van de autosport wordt zwaar geraakt door de coronacrisis. De eerste acht GP's zijn al geannuleerd en een eventuele herstart van het seizoen in Canada (14 juni) of Frankrijk (28 juni) is zeer onzeker.

Tijd dringt

De F1-leiding mikt nog steeds op een herziene kalender met 15 tot 18 races, maar de tijd begint te dringen. Later deze maand wordt de nieuwe conceptkalender gepubliceerd. Of daarop nog plek is voor de 'Dutch GP' in Zandvoort is niet helder.

Max Verstappen op het circuit van Zandvoort ANP

De Formule 1 onderzoekt de mogelijkheid om half juli in Engeland een race zonder publiek af te werken op Silverstone. Een week later zouden de bolides daar opnieuw kunnen rijden, maar dan in omgekeerde circuitrichting. Voordeel van die optie is dat zeven van de tien renstallen op een steenworp afstand van Silverstone zijn gevestigd.

Ondertussen heeft ook Oostenrijk de helpende hand toegestoken met een suggestie. In het eerste weekeinde van juli zou, zoals gepland, geracet kunnen worden op de Red Bull Ring en een week later opnieuw. Mits het geen gevaar voor de gezondheid vormt uiteraard.

Loonsverlaging

Met het massaverlof volgt de Formule 1-leiding het voorbeeld van drie renstallen. McLaren, Williams en Racing Point stuurden hun personeel al eerder naar huis.

McLaren's Lando Norris en Carlos Sainz waren de eerste coureurs die loon inleverden. Hun teambaas Zak Brown waarschuwt dat de Formule 1 door de crisis ten onder kan gaan. Vier van de tien teams, zegt hij, zijn zo kwetsbaar dat een faillissement op de loer ligt.

McLaren-coureur Carlos Sainz Pro Shots

De coureurs George Russell, Nicholas Latifi (Williams), Sergio Perez en Lance Stroll (Racing Point) zijn eveneens akkoord gegaan met loonsverlaging.

Of ook Max Verstappen salaris moet afstaan is nog onbekend. Zijn werkgever Red Bull Racing broedt, net als de topteams Mercedes en Ferrari, nog op maatregelen, maar heeft minder acute geldnood dan de kleinere renstallen. Ook omdat een groot deel van hun prijzengeld uit seizoen 2019 nog niet is betaald.

De sport redden

Het is alle hens aan dek. Gisteren namen alle teambazen en de F1-directie deel aan een 'conference call' over de nabije toekomst van de Formule 1. Details daarover zijn nog niet naar buiten gebracht.

Red Bull Racing-baas Christian Horner met - op de rug gezien - Max Verstappen AFP

Wel is het de bedoeling dat deze telefonische vergaderingen de komende weken vaker worden gehouden. Teams die normaal gesproken elkaars grote concurrenten zijn, beseffen nu dat ze alleen door samenwerking hun sport kunnen redden.

Eerder werd al besloten dat de 2020-bolides ook in 2021 zullen worden ingezet. Bovendien is een ingrijpende reglementswijziging naar 2022 verschoven. Dat betekent dat de F1-teams voorlopig geen miljoenen hoeven te investeren in nieuwe ontwerpen en volledig kunnen focussen op overleven.

STER reclame