Max Verstappen AFP
Sport en corona

De maatregel om de regelwijzigingen in de Formule 1 een jaar uit te stellen, komt als geroepen voor de renstallen. Diverse teambazen maakten zich voorafgaand aan het seizoen namelijk al zorgen over de hoge kosten.

"Eigenlijk hebben we dit jaar dubbele lasten", zei Christian Horner van Red Bull Racing eerder tijdens de wintertests in Barcelona en hij voorspelde een financieel zwaar jaar. "2020 wordt het duurste seizoen uit de Formule 1-geschiedenis."

Poppetjes schuiven

Horner: "Het nieuwe reglement betekent dat we het ontwerp van de volgende generatie auto's op nul beginnen. Dat is peperduur, vergt veel mensuren en drukt fors op de begroting van dit seizoen."

"Het is alsof ik voortdurend strategisch met poppetjes moet schuiven. Op een bepaald moment ontkom je er niet aan om te kiezen. Zet je je geld op 2020 of schuif je het naar 2021?"

Het team van Ferrari aan de slag in aanloop naar de GP van Australië Getty Images

Ook achterhoedeteam Williams zal opgelucht zijn door het besluit om de reglementswijziging een jaar uit te stellen. "We hebben een slecht jaar achter de rug en dat heeft ook effect op de toekomstbestendigheid van mijn bedrijf", zei teambaas Claire Williams in februari in Barcelona.

"We moeten niet alleen beter presteren, we moeten ook zorgen dat we overleven. 2020 wordt een uitdagend jaar, maar als we weer punten gaan scoren, levert dat extra inkomsten op. Dat is dus ons doel, maar we hebben nog een lange weg te gaan."

Wijs besluit

"Uitstel van de regels is een wijs besluit", zegt NOS-commentator Louis Dekker. "Kijk naar dit seizoen. De eerste races zijn al geschrapt of uitgesteld en wat er van de rest terecht komt, is maar de vraag. Geen races betekent: wel uitgaven en geen inkomsten. Zelfs de steenrijke Formule 1 kan zo'n scenario niet eeuwig overleven."

De door de Formule 1-leiding opgelegde verplichte sluiting van fabrieken biedt volgens Dekker weinig soelaas. "Dat is een ingreep met het oog op een nieuwe racekalender. De Formule 1 hoopt nog steeds op een herstart in de zomer, maar dat levert de teams geen besparing op."

Max Verstappen AFP

"Werknemers die nu verplicht drie weken thuiszitten, moeten bij een herstart weer vol aan de bak tot het eind van het seizoen. Maar laten we eerst maar eens afwachten of er überhaupt nog een grand prix komt dit jaar."

"Formule 1-fans trekken op sociale media al de conclusie dat het uitstellen van de nieuwe auto's betekent dat wereldkampioen Lewis Hamilton fluitend nog twee titels zal binnenhalen", zegt Dekker.

"Op zich is dat een begrijpelijke reactie. Mercedes deelt immers al dik zes jaar de lakens uit en het nieuwe reglement had de zaak moeten opschudden. Jammer dat we daar een jaar langer op moeten wachten."

De Formule 1 kan niet zonder Ferrari, maar Ferrari beseft ook dat er geen teams mogen omvallen.

NOS-commentator Louis Dekker

"Ook ik vind het jammer dat Verstappen als het ware twee seizoenen met de RB16 moet racen, maar dat lijkt me met het oog op de huidige wereldproblematiek een onbenullig detail."

Onomstreden

Volgens Dekker is uitstel onvermijdelijk en onomstreden. "Negen teams waren al voor en nu is zelfs Ferrari akkoord. Naar eigen zeggen in het belang van de sport. Vaak is zo'n verklaring politiek correcte taal, maar hier niet."

"De Formule 1 kan niet zonder Ferrari, maar Ferrari beseft ook dat er geen teams mogen omvallen. Tien renstallen is al zo mager en een aantal teams kan zich nu geen dubbele lasten veroorloven. De sport die erom bekend staat met het grootste gemak miljoenen te verbranden, moet door corona pas op de plaats maken."

STER reclame