Verstappen eerste en veertiende in Monza, flinke crashes in beide trainingen
Max Verstappen heeft er een wisselende eerste dag op zitten in Monza. Waar hij in de eerste vrije training in Italië nog het snelste was, sloot hij de tweede training af als veertiende.
In die tweede training was Lewis Hamilton in de Mercedes het snelste. Drie duizendsten van een seconde achter hem volgde de McLaren van Lando Norris op plaats twee. Ook de Ferrari's waren snel.
Verstappen zat niet vooraan. Hij was namelijk vooral bezig met race-simulaties. Hij reed niet één ronde voluit, maar probeerde een constant tempo af te leveren over meerdere rondes. Daarbij had de leider in de WK-stand wel moeite om de auto onder controle te houden.
Zo schoof Verstappen één keer buiten de baan in de Parabolica, de laatste bocht van het circuit, en verremde hij zich een keer waardoor hij een chicane miste.
De Red Bull-coureur was niet de enige die moeite had met de baan. Veel coureurs misten hun rempunt en in beide trainingen was er een crash die een rode vlag veroorzaakte.
Harde crash Antonelli
Het circuit is opnieuw geasfalteerd en de kerbstones zijn vervangen, waardoor de baan anders aanvoelt dan de laatste jaren. Vooral de eerder genoemde Parabolica bleek een lastige bocht. Veel coureurs misten die bocht een keer.
Het grote talent Kimi Antonelli (komend seizoen Mercedes) crashte er zelfs hard in de eerste vrije training. De 18-jarige Italiaan reed voor het eerst een officiële F1-sessie, in de auto van George Russell, en eindigde in de bandenstapel.
Nieuwe Williams-coureur
Ook Franco Colapinto, die Logan Sargeant de rest van dit seizoen vervangt bij Williams, schatte de laatste bocht van het circuit verkeerd in. Hij kon zijn wagen maar net uit de bandenstapel houden.
Uiteindelijk noteerde hij de zeventiende tijd in zijn eerste Formule 1-sessie, ruim een seconde langzamer dan leider Verstappen. In zijn tweede sessie werd hij achttiende.
In de tweede vrije training crashte Kevin Magnussen in de Haas. Hij verloor de controle in Lesmo 2, een bocht naar rechts waar veel coureurs iets te wijd uitkwamen.