Verstappen eindigt F1-test met vierde tijd, maar doet geen run op zacht rubber
Max Verstappen heeft de testweek van de Formule 1 in Bahrein afgesloten met de vierde tijd. Van de snelste zes rijders was Verstappen de enige die geen snel rondje op zacht rubber deed. Op de mediumband was hij vier tienden van een seconde langzamer dan Charles Leclerc, die op nieuwe en zachtere banden reed.
Rondetijden zeggen sowieso weinig op testdagen. Iedereen rijdt op andere banden, met andere hoeveelheden benzine en met een ander doel voor een run. Veel rijders deden vrijdagmiddag zogenoemde 'long runs', oftewel: een simulatie van raceomstandigheden, waar je langer met een set banden moet rijden. Achter Leclerc (Ferrari) noteerden George Russell (Mercedes) en Zhou Guanyu (Sauber) de tweede en derde tijd.
In totaal reden Verstappen en zijn teamgenoot Sergio Pérez 119 ronden. Leclerc en Carlos Sainz reden er namens Ferrari 145. Haas-coureurs Kevin Magnussen en Nico Hülkenberg reden samen de meeste ronden (169).
Verstappen is 'best positief'
Om de pure snelheid was het Verstappen niet te doen, legde hij na de test uit. "We richten ons op het leren begrijpen van de wagen, niet op de rondetijden. Daar ben ik vandaag best positief over."
Wie het hem dit jaar moeilijk gaat maken, is een zorg voor later. "Ik houd me nu nog niet echt bezig met de concurrenten, je moet je echt op jezelf focussen."
Weer losse putdeksel
De ochtendsessie werd opnieuw stilgelegd vanwege een losgeraakte putdeksel. Net als op donderdag kwam het onderdeel los bij de ingang van bocht 11.
Na een onderbreking van ruim een uur werd de sessie weer hervat. De lunchpauze werd geschrapt, zodat alle teams de kans kregen om alles te proberen met hun bolides.
Donderdag werd de ochtendsessie ook al vroegtijdig gestaakt om de putdeksel te herstellen, nadat Charles Leclerc er met zijn Ferrari overheen was gereden. Het leverde schade op voor de Scuderia, en het team moest de vloer wisselen.
Vrijdagochtend, op de laatste testdag voordat het Formule 1-seizoen volgende week van start gaat op hetzelfde circuit, was het Sergio Pérez die over de rechter kerbstone reed bij het ingaan van bocht 11. Op dat moment liet de putdeksel los.
Niet fijn
Volgens Verstappen was dit een gevolg van de huidige generatie auto's, waarmee veel neerwaartse druk opgewekt wordt via de vloer. "Bij deze wagens met grondeffect gebeurt dit soms. Het kan geen kwaad om alles meer en beter te checken, zeker als je naar een circuit gaat waar weinig gereden wordt. Het is niet fijn dat dit gebeurt."
Ook Leclerc was niet blij met het incident. "Dit soort dingen mogen eigenlijk niet gebeuren. Het kan erg gevaarlijk zijn en verkeerd aflopen of schade aanrichten."