Reizigers voor de nieuwe Intercity-trein (ICNG) op station Amsterdam Centraal
NOS NieuwsAangepast

NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan

  • Jorn Kompeer

    redacteur Binnenland

  • Jorn Kompeer

    redacteur Binnenland

De dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen gaat komend jaar flink op de schop. De grootste spoorvervoerder van Nederland spreekt van de grootste wijziging in jaren, waar veel treinreizigers iets van gaan merken. Het plan van NS is om vanaf volgend jaar 1600 extra treinen per week te laten rijden, zowel overdag als op de vroege en latere tijdstippen.

De NS doet nu een aanvraag voor deze dienstregeling, want de plannen zijn nog niet goedgekeurd. Dat gebeurt na overleg met overheden en reizigersorganisaties. Maar op een paar kleine wijzigingen na, leert de ervaring dat de plannen vaak zo goed als volledig worden overgenomen. "We vragen niet aan wat we niet kunnen krijgen", aldus de NS. De nieuwe dienstregeling gaat op 15 december van dit jaar in.

Grotere rol hogesnelheidslijn

Het idee achter de nieuwe dienstregeling is dat regio's sneller met elkaar worden verbonden. Dat gebeurt onder meer door de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen een belangrijkere rol in het nationale spoornetwerk te geven. Treinen over de hogesnelheidslijn rijden straks door vanaf station Amsterdam Zuid naar Almere, Lelystad en Amersfoort. Dat gebeurt voor het eerst en de NS is van plan om deze treinen in de toekomst nog verder door te laten rijden, naar Zwolle, Leeuwarden en Groningen.

Om dit mogelijk maken was er "een structuurwijziging nodig" aldus de NS. Voor het eerst in jaren is de dienstregeling daarom bijna volledig opnieuw ontworpen.

Tegelijk hebben reizigers komende jaren last van werkzaamheden op station Amsterdam Centraal, waardoor daar minder treinen kunnen stoppen. Veel van die treinen worden omgeleid via Amsterdam Zuid. Tegelijk gaat wel de zogenoemde Airport Sprinter rijden. Deze trein pendelt acht keer per uur op en neer tussen Amsterdam Centraal, Schiphol en Hoofddorp en stopt op alle tussengelegen stations. Zo hoopt de NS het centrum van Amsterdam makkelijk bereikbaar te houden voor bijvoorbeeld toeristen.

De NS presenteert de plannen in een periode waarin veel reizigers last hebben van vertragingen en treinuitval. Ook kampt de NS met problemen op de hogesnelheidslijn waar treinen komende jaren veel langzamer moeten rijden door scheurtjes in viaducten.

De NS zegt voorbereid te zijn op de nieuwe dienstregeling "omdat we door de nieuwe structuur veel efficiënter kunnen omgaan met personeel en materieel". Ook zegt de vervoerder genoeg treinen te hebben. "Het tekort aan monteurs is wel een uitdaging, waardoor treinen soms langs kant staan voor onderhoud"

Met deze dienstregeling hoopt de NS klaar te zijn voor de toekomst, zo zegt het spoorbedrijf. De dienstregeling is zo ontworpen dat de uitbreidingsplannen al klaar liggen, zoals het vanaf de hogesnelheidslijn doorrijden naar Groningen en Leeuwarden. Dat stond eigenlijk voor 2025 al op de planning, maar door de tragere levering van nieuwe treinen lukt dit niet.

Ook hebben de nieuwe treinen nog last van zogenoemde "kinderziektes". Als dat allemaal is verholpen, hoopt de vervoerder Noord-Nederland en de Randstad sneller met elkaar te verbinden. De nieuwe treinen kunnen namelijk sneller dan de huidige.

Op volle sterkte

Reizigersvereniging Rover is blij met de plannen omdat "veel trajecten die de afgelopen jaren waren afgeschaald, eindelijk weer op volle sterkte gaan rijden". Vakbond FNV Spoor noemt de plannen ambitieus, maar wil niet dat de werkdruk voor NS-personeel hoger wordt.

De plannen zijn dus nog niet helemaal definitief. In het najaar maakt de NS de definitieve dienstregeling bekend voor 2025.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl