Inspectie wil voor 2 ton aan boetes uitdelen aan bagage-afhandelaren Schiphol
Zes bedrijven die de bagage afhandelen op Schiphol wachten boetes voor de arbeidsomstandigheden op de luchthaven. De Arbeidsinspectie had hun na onthullingen van de NOS en Nieuwsuur in maart opgedragen om het werk van hun bagagesjouwers direct te vergemakkelijken met machines als vacuümheffers en andere tilhulpen.
Omdat dit nog altijd niet is geregeld, wil de Arbeidsinspectie de zes bedrijven binnenkort dwangsommen opleggen. Die bedragen in totaal 200.000 euro per maand. De hoogste boete voor een van de bagage-afhandelaren is 65.000 euro.
Bij een controle zagen inspecteurs dat de hulpmiddelen om bagage te tillen nog altijd niet aanwezig zijn. En als de hulpmiddelen wel aanwezig waren, werden ze niet gebruikt. "Deze fysieke belasting levert een gevaar op voor de gezondheid en veiligheid van de medewerkers", schrijft de inspectie.
Nieuwsuur deed eerder onderzoek naar de arbeidsomstandigheden op Schiphol:
De bedrijven krijgen nog twee weken de tijd om de Arbeidsinspectie ervan te overtuigen dat de boete niet terecht is. De hoogte van de boetes is volgens ingewijden gebaseerd op het bedrag dat de bedrijven hebben bespaard om de in maart opgelegde verplichting niet uit te voeren.
Onderzoek
Eind vorig jaar ontdekte de gezamenlijke onderzoeksredactie van de NOS en Nieuwsuur dat de bagage- en vrachtbedrijven op Schiphol hun personeel een groot deel van het sjouwwerk nog met de hand en rug lieten uitvoeren. De inspectie had eerder geëist dat dit na 2009 niet meer zou gebeuren. Een deel van de bagage- en vrachtsjouwers kampte toen met lichamelijke problemen als gevolg van het zware werk. De inspectie verzuimde evenwel twaalf jaar lang om die maatregelen te controleren.
In mei bleek ook nog eens dat Schiphol te weinig doet om medewerkers op de luchthaven te beschermen tegen de uitstoot van de straalmotoren. Zij staan soms dicht bij draaiende motoren van vliegtuigen die aankomen of vertrekken. Ook dat levert gezondheidsrisico's op.