Bezoekers bekijken het Meisje met de parel in het Rijksmuseum
NOS Nieuws

Meer kaarten voor Vermeer-tentoonstelling, maar ze bemachtigen blijft lastig

  • Jules Jessurun

    redacteur Online

  • Jules Jessurun

    redacteur Online

Nog altijd moeten liefhebbers geduldig zijn om aan kaarten te komen voor de Vermeer-tentoonstelling in het Rijksmuseum. De website waarop extra kaarten beschikbaar zijn voor de populaire tentoonstelling is weer hersteld, maar wordt nog altijd drukbezocht.

"Probeer het later nog eens. Onze ticketshop is even gesloten", kregen veel mensen te zien die gisteren aan het eind van de middag kaarten via de website wilden kopen en ook in de avond was dat scherm nog geregeld te zien. Mensen worden gedoseerd toegelaten zodat de website er niet weer uit komt te liggen, zegt Rijksmuseum-woordvoerder Casper van der Kruit.

De extra kaarten worden sinds maandag verkocht, maar de website lag geruime tijd plat vanwege de grote populariteit. Er zijn extra tickets omdat het museum extra vaak 's avonds opengaat. En op avonden dat het museum al open was, is het nu tot 23.00 uur geopend, een uur langer dan normaal.

Hoewel het Rijksmuseum nog geen uitspraken doet over het aantal bezoekers tot nu toe, is al duidelijk dat de tentoonstelling een van de populairste van Nederland wordt. Al voordat de tentoonstelling opende, waren er 200.000 kaarten besteld. En op de tweede dag van de tentoonstelling waren alle kaarten verkocht.

Over het platliggen van een website vanwege een populaire tentoonstelling kan oud-museumdirecteur Charles de Mooij meepraten. In zijn tijd als directeur van Het Noordbrabants Museum was daar in 2016 een overzichtstentoonstelling van Jeroen Bosch te zien. Deze trok in twaalf weken tijd ruim 420.000 bezoekers.

De Mooij: "We hadden de website getest op grote aantallen bezoekers, maar toen kwam er een item op televisie en 'pats'. Door de extra belangstelling voor de kaarten lag de website er opeens uit."

Bij de tentoonstelling in Den Bosch waren 17 schilderijen en 19 tekeningen van Jeroen Bosch te zien:

Bezoekers bij de Jeroen Bosch-tentoonstelling in 2016

De kaarten die voor de Vermeer-tentoonstelling te koop zijn, zijn alleen online beschikbaar. Het heeft geen zin om naar het museum te komen zonder kaartje, benadrukt woordvoerder Van der Kruit.

Bij de Bosch-tentoonstelling was het vooral in de eerste weken nog mogelijk om in de ochtend bij het museum een tijdsslot te bemachtigen, maar De Mooij begrijpt dat het Rijksmuseum daar niet voor kiest. "Als je nog wat kaarten aan de deur verkoopt, heeft dat een aanzuigende werking. Dan moet je mensen uiteindelijk aan de deur teleurstellen."

Het Rijksmuseum zegt geen idee te hebben wanneer de extra kaarten uitverkocht zijn. Wel laat het museum al weten dat daarna geen extra kaarten meer in de verkoop gaan. Dat heeft ermee te maken dat de werken die nu van andere musea geleend worden, terug moeten. De Mooij: "Er is echt een maximum aantal weken dat musea hun belangrijkste stukken willen uitlenen. Ze weten dat hun bezoekers speciaal voor dat werk komen."

Werken reizen door

En als het werk niet terug moet naar een museum of verzamelaar, is er vaak nog het probleem dat de werken naar een andere tentoonstelling doorreizen. Dat maakte Het Noordbrabants Museum mee met de overzichtstentoonstelling van Bosch, vertelt de oud-directeur: "Wij hadden graag de tentoonstelling met een maand verlengd, maar de werken moesten daarna naar een tentoonstelling in het Prado, in Madrid."

En zo is de Vermeer-tentoonstelling dus ook echt maar zestien weken te zien: tot en met 4 juni. En dat leidt ertoe dat mensen op andere platforms naar kaarten gaan zoeken. Op Marktplaats worden tickets verhandeld, maar wordt ook gevraagd naar kaarten voor specifieke data. Ook op platform Ticketswap, dat normaal gesproken vooral veel wordt gebruikt voor concertkaarten, wordt om de kaarten gevraagd.

Die online doorverkoop gebeurde ook al bij de Bosch-tentoonstelling, stelt De Mooij. "Er was een levendige handel, maar exacte cijfers weten we niet." Ook hoorde de oud-directeur van mensen die voor de deur kaartjes met winst doorverkochten. "Het was ons beleid om te proberen dat te voorkomen. We stuurden mensen naar buiten om de verkopers weg te sturen. Maar ik heb niet de illusie dat er geen kaarten zijn gebruikt die door hen zijn verkocht."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl