NOS NieuwsAangepast

Buslijnen weg in nieuwe dienstregeling: 'Wij zijn niet rendabel genoeg'

  • Jorn Kompeer

    redacteur Binnenland

  • Jorn Kompeer

    redacteur Binnenland

In grote delen van het land worden vandaag nieuwe dienstregelingen in het openbaar vervoer van kracht (trein, bus, tram, metro en veerponten). In het verleden kwam het ov op zo'n moment vaak met positieve berichten over meer treinen, meer bussen en betere aansluitingen. Maar sinds corona is alles anders: er reizen minder mensen met het ov, vervoerders kampen met personeelstekorten, dienstregelingen zijn versoberd.

De gevolgen worden onder anderen gevoeld door mensen die voor hun vervoer afhankelijk zijn van de bus, met name op het platteland.

Freek Bos van Reizigersverenging Rover is bezorgd: "Afgelopen jaar ging nog om relatief kleine veranderingen zoals minder bussen in het uur of het schrappen van de eerste of laatste rit. Maar nu worden hele lijnen opgeheven."

Scholieren en ouderen

Dat merken ze onder meer in Een, een dorp in het noorden van Drenthe. In de nieuwe dienstregeling is daar de regionale buslijn 84 opgeheven. Volgens de provincie maakten er te weinig mensen gebruik van en moet er door het wegvallen van de coronasteun worden bezuinigd. Een alternatief voor de inwoners is er niet, want de dichtstbijzijnde bushalte is nu kilometers verderop.

Inwoner en raadslid Christel Pijpker baalt er van. "Hoe moeten onze jongeren nu naar school? En de minder mobiele ouderen die boodschappen willen doen?" Pijpker legde zich er niet bij neer. "Ik startte een petitie en had talloze overleggen met provincies en vervoerders. Maar het mocht niet baten."

Het dorp Een is geen uitzondering. Van Drenthe naar Friesland, tot Goeree-Overflakkee, door heel Nederland worden dit weekend buslijnen definitief opgeheven, vooral in landelijk gebied.

In sommige gebieden zetten inwoners nu met vrijwilligers zelf een bussysteem op: de buurtbus. Maar daarbij komt vaak een hoop papierwerk - en er zijn veel mensen voor nodig.

Eerder kwam het Planbureau voor de Leefomgeving al tot de conclusie dat veel voorzieningen in landelijk gebied niet of nauwelijks met het openbaar vervoer bereikbaar zijn. Volgens het PBL is dat deels het gevolg van politieke keuzes. Dat leidt tot vervoersarmoede: mensen kunnen niet volledig deelnemen aan de maatschappij, omdat ze hun bestemming niet kunnen bereiken.

Volgens Freek Bos van Reizigersvereniging Rover gebeurt het schrappen van een buslijn vaak vanwege de kosten. Maar daar kunnen overheden ook anders naar kijken, denkt hij. "Het openbaar vervoer kost geld. Maar wanneer mensen vereenzamen, kost de ggz misschien nog wel meer. Net als die speciale busjes die ouderen en hulpbehoevenden kunnen bestellen. Wat als daar nu gewoon een normale busdienst had gereden?"

Het opheffen van de buslijn geeft Christel Pijpker in Noord-Drenthe een nare bijsmaak. "Alsof we er hier op het platteland niet toe doen. Ze zeggen: jullie zijn niet rendabel. En de gevolgen ziet Pijpker nu al om haar heen. "We zien hier dat gezinnen het opheffen van de buslijn meenemen als reden om te verhuizen. Bijvoorbeeld omdat ze kinderen hebben die straks naar de middelbare school verderop moeten. Dat vind ik doodzonde."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl