NOS NieuwsAangepast

Weer grote drukte, Schiphol vraagt maatschappijen vluchten te annuleren

Schiphol heeft vanwege drukte aan meerdere luchtvaartmaatschappijen gevraagd om vluchten tussen 16.00 en 23.00 uur te annuleren. Het zijn maatschappijen met passagiers die vertrekken vanuit hal 3, zegt de luchthaven.

Naar aanleiding van de oproep annuleerde Transavia aan het begin van de avond een vlucht naar Parijs-Orly, net als een vlucht naar Porto. Vluchten waarvoor passagiers al in de rij staan, gaan volgens de maatschappij wel door. Transavia zegt de situatie vervelend te vinden voor passagiers. "We hadden dit liever eerder gehoord van Schiphol."

Ook EasyJet liet vanwege het verzoek een aantal vluchten niet doorgaan. "Alle getroffen passagiers zijn direct op de hoogte gesteld", zegt een woordvoerder. "Zij konden omboeken naar een andere vlucht of een restitutie aanvragen."

TUI en Corendon zeggen geen gehoor te geven aan de oproep van Schiphol. "Wij laten die mensen gewoon op vakantie gaan", zegt een woordvoerder van TUI. Ook volgens Corendon is annuleren "echt uitgesloten".

Of ook morgen vluchten worden geannuleerd, kan Hanne Buis, operationeel directeur van Schiphol, nog niet zeggen. "We zijn nu bezig met vandaag. Daarna gaan we in gesprek over morgen." Buis verwacht dat de drukte de komende "dagen, weken en misschien zelfs maanden" aanhoudt.

Te weinig personeel

Op de luchthaven is het opnieuw erg druk. De rijen staan tot ver buiten de vertrekhallen en op sociale media regent het klachten. Mensen zijn bang dat ze hun vlucht missen.

Reizigers moeten rekening houden met lange wachttijden, vertraging en annuleringen. Mensen die hun vlucht missen omdat ze lang moeten wachten, kunnen zich melden bij Schiphol voor compensatie, schrijft de luchthaven in een verklaring.

We werden geconfronteerd met 13 procent onderlevering. Dat is waardeloos

Hanne Buis, operationeel directeur Schiphol

Oorzaak van de drukte is een tekort aan beveiligingspersoneel, zegt operationeel directeur Buis. De luchthaven had voor vandaag beveiligers besteld voor het verwerken van 60.000 vertrekkende passagiers, zegt Buis. Vanochtend kreeg Schiphol te horen dat er niet voldoende beveiligers konden worden geleverd. "Dat is waardeloos", zegt Buis.

In de dagelijkse updates op de site van Schiphol staat dat het een piekdag is bij de vertrek- en aankomsthallen. "Je staat langer in de rij en kan buitenom geleid worden. Wij begrijpen dat dit vervelend voor je kan zijn."

Passagiers wachten soms uren, buiten en in de vertrekhal:

Reizigers op Schiphol: 'Ik ben bang dat ik helemaal nergens naar toe ga'

Schiphol heeft al maanden problemen met de drukte. De eerste grote problemen begonnen eind april aan het begin van de meivakantie. Bagagemedewerkers legden massaal het werk neer omdat ze betere werkomstandigheden en meer loon wilden. De drukte die daardoor ontstond, hield aan.

Om personeel tegemoet te komen, kregen medewerkers 5,25 euro bruto per uur extra. De zomertoeslag gold onder anderen voor beveiligers, schoonmakers en personeel van de grondafhandeling.

Maar vorige week aan het einde van de zomerperiode verviel de zomertoeslag. Vooral beveiligers zoeken nu ander werk, zegt vakbond FNV. "Nu die toeslag er niet meer is, vertrekken ze weer. Zeker met de huidige werkdruk."

Operationeel directeur van Schiphol Buis vindt die verklaring voorbarig. "Het is vandaag 12 september. Het echt te vroeg om conclusies te trekken over die zomertoeslag."

Ruzies

Eind vorige maand stonden reizigers ook urenlang in de rij voor een vlucht. Een woordvoerder van Schiphol zei toen ook dat er te weinig beveiligingspersoneel was.

Omdat de sfeer soms grimmig werd, werd de marechaussee ingezet om de orde te handhaven.

Personeel van de brandweer deelt stroopwafels en flesjes water uit aan mensen die in de rij staan.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl