Zandvoort maakt zich geen zorgen om oranjezee: ‘We hebben 109.000 beveiligers'
Langs het rechte stuk, aan de overkant van de pitstraat, torent de overdekte hoofdtribune duidelijk boven Circuit Zandvoort uit. Nu nog wel.
Over vijftig dagen (2 t/m 4 september) hoopt een muur van oranje, 40.000 man sterk tussen laatste en eerste bocht, op een tweede opeenvolgende zege van Max Verstappen in de Grand Prix van Nederland.
Het wordt de eerste editie zoals de organisatie het voor ogen had toen in 2019 de handtekeningen onder de contracten met autosportfederatie FIA en de Formule 1 werden gezet.
In 2020 moest er als gevolg van de coronapandemie een streep door de race, vorig jaar kon de capaciteit om dezelfde reden maar voor twee derde gebruikt worden.
110.000 bezoekers per dag
Drie keer 70.000 racefans zagen in stralend septemberweer Verstappen zegevieren. "Natuurlijk was de uitslag fantastisch, maar we hebben een derde van onze bezoekers moeten teleurstellen", zegt circuitdirecteur Robert van Overdijk. "Nu gaan we voor 110.000 bezoekers per dag."
De tienduizenden oranjefans maakten de grand prix in Zandvoort in één klap een moderne klassieker. McLaren-coureur Lando Norris kon niets aanwijzen dat hem niet beviel en van viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel mocht de Formule 1 er nog zeker vijftien jaar terugkomen.
Het imago van de oranjezee heeft afgelopen weekeinde rond de Grand Prix van Oostenrijk wel een deuk opgelopen. Op het uitjoelen van Lewis Hamilton na een crash in de kwalificatie volgden op zondag berichten over seksistisch, racistisch en grensoverschrijdend gedrag.
Als je je in een kroeg misdraagt, word je eruit gezet. Dat is hier precies hetzelfde.
De Nederlandse racefans zorgden wereldwijd voor slechte publiciteit. Maar voor Van Overdijk zit er een duidelijk verschil tussen de grand prix in Spielberg en het raceweekeinde aan de Noordzee.
"Er wordt nu heel veel een vergelijking gemaakt tussen Oostenrijk en Zandvoort. Natuurlijk is wat vorige week is gebeurd totaal niet goed te praten. Aan de andere kant: we hebben in Zandvoort laten zien dat wij veel meer een familie-evenement zijn dan een evenement waar je met je vrienden naartoe gaat."
"Door je te profileren als familie-evenement, komen de mannen die vorige week met allerlei vriendengroepen dat gedrag hebben vertoond hier juist met hun vrouw aan hun hand naartoe. Als het vorig jaar een familie-evenement was voor 70.000 mensen, moet dat ook lukken voor 110.000 mensen."
"Ik verwacht dat 109.000 daarvan van de beveiliging zijn", vertrouwt sportief directeur Jan Lammers bovendien op "het gezonde verstand van de mensen".
De oud-Formule 1-coureur en boegbeeld van de Nederlandse grand prix spreekt de "kleine groep raddraaiers" duidelijk toe: "Als je je in een kroeg misdraagt, word je eruit gezet. Dat is hier precies hetzelfde."
Voor Van Overdijk is het wangedrag in Oostenrijk dan ook geen reden de beveiliging op te schroeven. "Er zijn al camera's, beveiligers en honderden vrijwilligers op het terrein. We hoeven daar niet in op te schalen. Als er onverhoopt toch iets gebeurt, is er wat mij betreft maar één oplossing: die mensen bij hun nekvel grijpen en buiten de poort zetten."
De enorme schare fans die Max Verstappen op de been heeft gekregen, is de reden dat de Formule 1 überhaupt terugkeerde in Zandvoort.
En niet zonder succes, want naast de coureurs toonde ook F1-topman Ross Brawn zich al tijdens de eerst editie 'nieuwe stijl' enthousiast. "Max kan nog lang mee, dus het is zeker de bedoeling dat we hier nog vaak terugkomen."
Het doet Van Overdijk nog altijd glimmen van trots. "Het is een unicum dat een dorpje met 17.000 inwoners op de kalender mag staan met wereldsteden als Miami en Las Vegas. Er is discussie rond de races in Monaco, Spa-Francorchamps en Frankrijk, maar dat speelt bij ons niet."
'Een nieuwe standaard gezet'
"Waar de hele wereld zei waarom het níét mogelijk zou zijn een race op Zandvoort te organiseren, hebben we op mobiliteitsvlak een nieuwe standaard gezet", wijst Van Overdijk op de manier waarop de tienduizenden toeschouwers vorig jaar het stranddorp in en uit zijn gereisd. Het ging soepeler dan op een doorsnee zomerdag.
Alle ruim 100.000 toeschouwers zullen dit jaar met de trein, de bus, te voet of op de fiets komen. De enigen die met de auto naar het circuit komen hebben dat contractueel afgedwongen. Maar zelfs daar wil Van Overdijk de komende jaren iets doen, om van de GP op Zandvoort de eerste autoloze grand prix te maken. Op de twintig bolides na dan.