NOS Nieuws

Dit kan je allemaal doen om minder benzine of diesel te verbruiken

  • Leen Kraniotis

    redacteur economie

  • Leen Kraniotis

    redacteur economie

De brandstofprijzen bereikten de afgelopen weken nieuwe recordhoogten. En daardoor zijn mensen die auto (moeten) rijden fors meer geld kwijt. Natuurlijk kun je om te besparen met apps zoeken naar het goedkoopste tankstation in je omgeving. Maar hoeveel benzine of diesel je gebruikt, hangt ook af van hoe je met je auto omgaat.

We zetten op een rij wat je allemaal kunt doen om je verbruik te verminderen. Daarvoor hebben we onder meer tips verzameld van Milieu Centraal en spraken we met expert Jos van der Drift van de ANWB.

Volgens hem kan rijgedrag een groot verschil maken in brandstofverbruik. "Ik denk dat als je de twee uitersten pakt, de agressieve tegenover de defensieve rijder, het verschil in verbruik dan wel zo'n 20 procent is."

Hier alle tips:

  • Combineer meerdere kleine ritten op verschillende dagen tot één grote rit. "Een auto heeft ongeveer een kwartier nodig om op bedrijfstemperatuur te komen en dan is die het zuinigst", zegt Van der Drift. "Rij dus niet de ene dag naar de supermarkt, om een dag later een pakketje op te halen bij het postkantoor en de dag erna naar de apotheek. Dat zijn de allerduurste ritten, want de motor blijft koud. Het verbruik is ongeveer het dubbele dan wanneer de motor op temperatuur is."
  • Rij langzaam. Als je 100 rijdt in plaats van 130, dan scheelt dat volgens Milieu Centraal zo'n 14 procent aan brandstof. En 80 is nog zuiniger.
  • Op de snelweg kun je overwegen om, wel op veilige afstand, achter een vrachtwagen te rijden. "Achter een grote truck ontstaat toch een soort luwte met relatief weinig windweerstand", zegt Van der Drift.
  • Gebruik zoveel mogelijk cruisecontrol. Heb je geen cruisecontrol, rij dan zoveel mogelijk met een constante snelheid, want dan verbruik je minder dan wanneer je steeds wat harder en weer zachter gaat.
  • Rij anticiperend, waarbij je de auto zoveel mogelijk laat uitrollen en zo min mogelijk hoeft te remmen. "Zie je in de verte dat het stoplicht op rood gaat, laat het gaspedaal dan meteen los", aldus Van der Drift. "Nederland zit bomvol rotondes. Je moet zo ver van tevoren stoppen met gasgeven dat je de rotonde kunt nemen zonder te remmen."
  • Schakel zo vroeg mogelijk, bij zo'n 2000 toeren, naar een hogere versnelling. Volg daarvoor de schakelindicator, als je die hebt.
  • Kun je zelf bepalen hoe laat je gaat rijden? Vermijd dan de spits. Want hoe drukker het is, hoe minder je kan doorrijden en steeds stoppen en weer optrekken kost veel brandstof.
  • Heb je een automaat? Vermijd de sportstand. Want in die stand schakelt de auto pas later naar een hogere versnelling. En ben je op snelheid? Laat het gaspedaal dan even iets opkomen. Dan schakelt de automaat sneller naar een hogere versnelling.
  • Zet het start-stop-systeem aan als je auto dat heeft. Daardoor schakelt de motor uit als je stilstaat voor een rood licht.
  • Controleer regelmatig, iedere twee maanden, je bandenspanning. En vul bij als dat nodig is. Vertrouw daarbij niet op de sensor die aangeeft dat een band te slap is, want dan ben je eigenlijk al te laat.
  • Maak de auto zo licht mogelijk. Want hoe zwaarder, hoe meer brandstof. Verwijder ook je dakkoffer of fietsendrager als je die niet gebruikt. Want die maken je auto ook minder aerodynamisch.
  • Gebruik zo min mogelijk interne systemen zoals de airco, ventilator, verwarming, stoelverwarming en achterruitverwarming. "Die verbruiken allemaal elektriciteit en daardoor moet de motor harder werken", zegt Van der Drift. "De ventilatie op standje 1 of 2 zal niet veel verbruiken, maar een airco wel."
  • Probeer ook niet je ramen open te doen als alternatief voor de airco. Want daardoor wordt je auto minder aerodynamisch en dat kost méér energie dan een ingeschakelde airco. Volgens Van der Drift is het wel verstandig om, als je auto in de zomer heel heet is, eerst even alle ramen open te doen om de hitte te laten ontsnappen. Zet pas daarna de airco aan.
  • Als je verschillende routes kan nemen, kies dan de zuinigste route. Dat kan de kortste route zijn, maar dat hoeft niet perse. Een iets langere route waarop je beter kan doorrijden, kan toch zuiniger zijn.
  • Bedenk of dat autoritje echt nodig is en of het niet met de (elektrische) fiets kan. Dat is altijd goedkoper. Ook kan het goedkoper zijn om met het ov te gaan.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl