Archieffoto van het trainingscentrum voor verkeersleiders van ProRail ANP

Er is onrust en onvrede onder verkeersleiders van ProRail, bevestigt het bedrijf na berichtgeving van het AD. In de krant spreken anonieme werknemers van een hoge werkdruk en verpeste werksfeer, met name op de post in Utrecht. Betrokkenen verwachten meer treinuitval de komende tijd.

In de bewoording "totaal verziekte werksfeer" kan een woordvoerder van ProRail zich niet vinden. "Maar feit is wel dat er problemen zijn als gevolg van personeelstekorten, uitval door ziekte en krapte op de arbeidsmarkt. Achteraf gezien hadden we andere keuzes moeten maken."

Geen pauzes

Er is volgens de woordvoerder te veel gevraagd van werknemers: een deel van hen kan bijvoorbeeld geen pauze houden of moet eerder terugkomen van vakantie. Het tekort aan personeel heeft de afgelopen tijd meerdere keren geleid tot grote vertragingen op het spoor. Door één zieke verkeersleider lag het treinverkeer tussen Utrecht en Arnhem afgelopen week bijvoorbeeld twee keer uren stil.

Vooral in het cruciale verkeersleidingscentrum in Utrecht zijn de problemen groot. Volgens de krant is de helft van het personeel daar niet inzetbaar door ziekte of onvrede. De anonieme betrokkenen zeggen veel stress te ervaren en voelen zich al jaren niet gehoord door ProRail.

Verkeersleidingposten in Nederland NOS

De onrust speelt volgens de spoorwegbeheerder al jaren. Maar dat er weerstand zou zijn onder verkeersleiders om bij te springen op andere posten in het land is volgens de woordvoerder niet aan de orde. Verder zegt ProRail dat voormalige verkeersleiders binnen het bedrijf gevraagd is een flexpool te vormen om bij te springen. "Een aanzienlijk deel van hen heeft daartegen ja gezegd."

Toeslag

De maatregel is bedoeld om het tekort van zo'n zestig verkeerleiders op een totaal van 750 op te vangen. Ook krijgen deze medewerkers vanaf december een maandelijkse compensatietoeslag van 300 euro. Daarnaast is de opleidingstijd voor nieuwe verkeersleiders ingekort.

Nadat een grote groep medewerkers met pensioen is gegaan, zijn volgens de spoorwegbeheerder de grote personeelstekorten ontstaan. Uitval door covid-19 of verkeersleiders die in zelfisolatie moeten, spelen daarbij ook een rol. "Dat is een factor, maar het probleem speelde ook voor 2020 al."

Vakbond FNV Spoor is volgens het AD voorzichtig positief over houding van ProRail. "Er is een begin gemaakt, nu moeten ze doorpakken en echt naar het personeel luisteren", citeert de krant bestuurder Michiel Boer.

STER reclame