ANP

ProRail is nog op zoek naar afwijkingen in het systeem waarmee de verkeersleiding met machinisten communiceert. Een systeemfout in dat communicatienetwerk was gistermiddag de oorzaak van de landelijke treinstoring.

Het zogenoemde GSM-R-netwerk heeft een backup, "maar door dezelfde systeemfout raakte de backup overbelast", zegt een woordvoerder van ProRail. Voor de veiligheid sloot het systeem zichzelf af. Daardoor kon niet meer volgens de protocollen met machinisten worden gecommuniceerd. Treinen mochten wel doorrijden naar het dichtstbijzijnde perron om reizigers te laten uitstappen.

"Normaal gesproken is het een heel betrouwbaar systeem. Ook de backup. Het is zeer zeldzaam dat er zo'n grote storing optreedt", aldus de woordvoerder.

Gisteren werden na een paar uur de onderdelen van het systeem handmatig opgestart en aan elkaar verbonden. Vanaf het eind van de middag konden de eerste treinen stapsgewijs weer gaan rijden.

'Incidenten kunnen wijzen op zwakheid'

Demissionair staatssecretaris Stientje van Veldhoven zei vanmiddag in de Tweede Kamer dat volgens ProRail de kans klein is dat het probleem zich opnieuw voordoet. "Het is een incident, maar ook incidenten moeten zorgvuldig bekeken worden omdat ze kunnen wijzen op een zwakheid die gerepareerd moet worden", aldus de staatssecretaris.

Alle gebeurtenissen in de systeemprocessen worden nu door ProRail bekeken, om te achterhalen waarom het communicatienetwerk in dit geval toch uitviel. "We hebben nu een beeld van wat er mis is gegaan, maar naar de cruciale tien procent zijn we nog op zoek", zegt de woordvoerder.

Van Veldhoven wil de Tweede Kamer voor de zomer informeren over de uitkomsten van het onderzoek door de spoorbeheerder.

STER reclame