ProRail: nog de hele avond hinder van treinstoring
ProRail zegt dat de eerste treinen weer worden opgestart. De oorzaak is gevonden in een computerstoring. Die is handmatig rechtgezet.
Er is nog geen volledige dienstregeling mogelijk. De nasleep van de storing zal nog de hele avond hinder veroorzaken, zegt de NS.
De NS probeert met het opstarten van de dienstregeling de komende uren op ieder traject in ieder geval weer een trein per uur te laten rijden. ProRail en NS willen tot 19.00 uur zo veel mogelijk treinen laten rijden. Mogelijk kunnen er na 19.00 uur extra treinen rijden. Reizigers wordt aangeraden de reisplanner van NS te raadplegen of ander vervoer te kiezen.
Vanaf 16.00 uur kon de NS treinen weer stapsgewijs laten rijden. Inmiddels staan de eerste treinen alweer op de informatieborden. Ook het internationaal en regionaal treinverkeer en goederenvervoer wordt weer opgestart.
Eerste NS-treinen rijden weer, onder meer in Den Haag:
Door de storing, die rond 14.15 uur begon, was het niet mogelijk om contact te leggen met machinisten in de treinen. "Omdat dat voor een veilige dienstregeling essentieel is, hebben we moeten besluiten het treinverkeer grotendeels stil te leggen", meldde ProRail. De oorzaak van het probleem lijkt gevonden, maar onzeker is of de oplossing stabiel genoeg is, volgens een woordvoerder van de spoorbeheerder.
De problemen werden veroorzaakt door een storing in het GSM-R-netwerk. Dat biedt in Nederland dekking langs alle spoortrajecten en wordt gebruikt voor communicatie tussen machinisten en verkeersleiding. Het is ook van belang voor het ETCS-treinbeveiligingsysteem. Dat zorgt er onder meer voor dat een trein de maximumsnelheid niet overschrijdt.
Er zijn volgens ProRail geen aanwijzingen voor een hack van het systeem:
Door het hele land zijn reizigers gestrand. Ook in Groningen wachtende mensen op perrons:
Op de site van de NS is een kaart te vinden met alle trajecten waarop reizen nu niet mogelijk is, daarop waren rond 17.00 uur vrijwel alle trajecten rood gekleurd.