Kantoor Belastingdienst in Den Haag ANP

Burgers gedragen zich steeds agressiever als ze contact hebben met medewerkers van de Belastingdienst. Dat zeggen vier vakbonden in een brief aan het FD. Het gaat onder meer om scheldpartijen aan de Belastingtelefoon.

"Helaas herken ik dat beeld", zegt Bas van den Dungen, secretaris generaal van de Belastingdienst. "Regelmatig worden medewerkers van ons onheus, agressief bejegend." In sommige gevallen worden werknemers zelfs bedreigd. "Dit is niet nieuw, maar de ernst ervan neemt toe."

Exacte cijfers over hoe vaak het voorkomt zijn er niet. Het gaat om ervaringen die medewerkers met de bonden en met de Belastingdienst delen. Ze zeggen dat door al het nieuws over de kinderopvangtoeslagaffaire het gedrag van mensen tegenover de dienst is veranderd. De fouten werden gemaakt bij de afdeling toeslagen, maar medewerkers binnen de hele organisatie worden erop aangesproken.

"Het resulteert in veel 'vooringenomenheid' bij de burger", zegt een van de medewerkers tegen de vakbonden NCF, FNV Overheid, CNV Overheid en CMHF. "In elke zaak waar de Belastingdienst een ander standpunt heeft dan de belastingplichtige, wordt al snel teruggegrepen op de toeslagaffaire en wordt de behandelend invorderaar persoonlijk aangesproken op zijn of haar handelen."

Vertrouwen weggezakt

Een andere medewerker werkt bij de Belastingtelefoon. "Ik heb de wijze waarop collega's aan de telefoon worden benaderd en negatief bejegend de afgelopen jaren zienderogen zijn verruwen. Het vertrouwen bij veel burgers en bedrijven is ver weggezakt."

"Natuurlijk is er vreselijk veel fout gegaan, maar het moet een keer ophouden", zegt Mieke van Vliet van FNV Overheid. "Nu komt het normale werk, het heffen en innen, onder druk te staan. Er moet rust komen."

"Ik begrijp de opmerkingen van de bonden heel goed, maar ze schuiven hiermee te zeer de situatie van zich af", zegt SP-kamerlid Renske Leijten in het radioprogramma 1 op 1. Ze heeft zich onder meer ingezet om de toeslagenaffaire boven tafel te krijgen. "Ik snap heel goed dat het niet alle 30.000 medewerkers zijn dit doen, maar als de dienst fouten blijft maken, dan blijft de Belastingdienst ook in het nieuws."

'Onze mensen discrimineren niet'

Van den Dungen erkent dat de Belastingdienst mensen in grote problemen heeft gebracht. "Daar schamen we ons voor. Maar dat mag geen reden voor wie dan ook zijn om onze mensen zo te bejegenen", zegt de secretaris generaal.

Een van de zaken waar Belastingtelefoonmedewerkers regelmatig op aangesproken worden is de discriminerende werkwijze van de Belastingdienst in de toeslagenaffaire. "Belastingdienstmedewerkers zijn van nature mensen die het goede doen, die discrimineren niet", zegt Van den Dungen. De problemen lagen volgens hem bij de systemen die zijn gebruikt.

Fraude-onderzoek

Volgens de bonden worden er minder fraudezaken onderzocht, uit angst om van racisme beschuldigd te worden. De Belastingdienst herkent dit niet. Een woordvoerder zegt dat er wel extra kritisch gekeken wordt naar het gebruik van persoonsgegevens, zoals nationaliteit, bij het zoeken naar fraude.

De bonden zeggen dat er rust moet komen. De Tweede Kamer zou daarbij moeten helpen door ambtenaren en bewindslieden vertrouwen en tijd te geven om problemen op te lossen.

STER reclame