ANP

Minister De Jonge bevestigde dinsdagavond waar veel mensen al bang voor waren: de gedeeltelijke lockdown gaat nog wel even duren. Zeker tot in december, zei hij op de persconferentie met premier Rutte. Hoe komen we die tijd zo goed mogelijk door?

De psycholoog over mentale gezondheid...

Allereerst is het belangrijk om stil te staan bij je mentale gezondheid. Deze maand waarschuwde de ggz al voor een toename van psychische klachten in de coronacrisis. Klachten als angst en eenzaamheid zijn aan te pakken. Maar hoe?

Het is belangrijk dat je niet de hele dag het nieuws aan hebt staan, begint psycholoog Najla Edriouch, die ook advies geeft via haar YouTube-kanaal Psycholoog Najla. "Extra vaak het coronanieuws checken leidt vaak niet tot meer informatie, maar kan wel ervoor zorgen dat jij je minder goed gaat voelen." Spreek daarom met jezelf een vast moment af waarop je het nieuws volgt, zegt de psycholoog.

Daarom is het beter om een andere daginvulling te vinden. Een daginvulling waarin nuttige, maar ook leuke dingen voorkomen. "Een klus in huis of iets lekkers bakken: zo kan je somberheid voorkomen en met een voldaan gevoel je dag afsluiten." Daarbij is het ook belangrijk om een vast ritme te houden. Probeer zoveel mogelijk op vaste tijden te gaan slapen en op te staan, dan kan je slaapproblemen voorkomen.

Als je iets kan betekenen voor iemand is dat een win-winsituatie.

Najla Edriouch, psycholoog

Wat ook een voldaan gevoel kan geven is iemand helpen, zegt de psychologe. "Als je iets kan betekenen voor mensen die bijvoorbeeld hun baan hebben verloren of hard moeten werken in de zorg is dat een win-winsituatie. Je kunt er zijn voor iemand die je nodig heeft en we weten uit onderzoek dat het ook voor jezelf geluksverhogend werkt."

En sociale contacten...

Ook sociale contacten zijn essentieel. Zeker met de feestdagen zijn we gewend om elkaar op te zoeken. "Veel mensen die de donkere dagen moeilijk vinden hebben de feestdagen als lichtpuntje. Het zou zonde zijn om de feestdagen te schrappen. Daarom is het goed om toch iets te plannen waar mensen naar kunnen uitkijken: op een digitale manier", zegt Edriouch.

Dat digitaal contact houden is ook belangrijk op andere momenten. "Plan Facetime- of Skype-afspraken in. Je kan zelfs met hele groepen beeldbellen!"

En daten? Wees creatief! Datingscoach Denise Janmaat riep al op om niet te stoppen met daten vanwege het virus, maar "creatief te zijn". "Spreek af om elkaar om de dag te videobellen, maar houd het kort. Dan zie je je date steeds in een andere omgeving. Dat maakt het afwisselend en bovendien iets om naar uit te kijken in deze soms eenzame dagen."

Koninklijke Horeca Nederland over eten en uitgaan...

Om de horeca te steunen en het uiteten- en uitgaansgevoel te kunnen ervaren, zijn er tips van Koninklijke Horeca Nederland. "Horeca-ondernemers blijken uiterst flexibel en er komen mooie initiatieven op gang", zegt een woordvoerder van Koninklijke Horeca Nederland.

Zo kun je bij veel horecazaken complete menu's bestellen, waarmee je thuis uit eten kunt gaan. "Zo kun je het thuis toch een beetje gezellig maken."

Horeca steunen? Bestel doordeweeks iets lekkers bij je favoriete café, restaurant, pizzeria of snackbar of haal een keer een koffie to go bij jouw favoriete koffietentje.

Koninklijke Horeca Nederland

Hoe je als gast de horeca kan ondersteunen? "Bestel doordeweeks iets lekkers bij je favoriete café, restaurant of snackbar, haal een keer een koffie to go met een taartje bij jouw favoriete koffietentje of bestel een lunchpakket bij jouw lokale lunchroom."

En in het weekend gewoon dat hele menu, "voor die bijzondere ervaring thuis", aldus KHN.

De arbodienst over thuiswerken...

De komende tijd zal het advies voor thuiswerken waarschijnlijk niet veranderen. Daarom is het belangrijk dat je met een aantal dingen rekening houdt.

ArboNed zette eerder al de beste tips over thuiswerken op een rijtje:

De fysiotherapeut over fitheid...

En hoe zorg je dat je met al dat thuiswerken wel nog fit blijft en geen lichamelijke klachten krijgt? Volgens fysiotherapeut Roel Rademaker moet je tijdens het thuiswerken zeker elk half uur even opstaan, lopen of verzitten.

"We weten inmiddels dat er niet zoiets bestaat als een slechte houding. Toch zit je thuis wel vaak lang in één houding en dat is vaak waarom klachten ontstaan. Mijn motto is echt: je beste houding is je volgende houding."

Als je wel lang móet zitten (bijvoorbeeld tijdens een Zoom-vergadering van twee uur lang) dan is het belangrijk om het zo comfortabel mogelijk te maken. "Denk aan een goede stoel en de juiste afstellingen ten opzichte van je bureau en scherm."

En de belangrijkste tip: houd pauze. Ga eruit, een rondje lopen, fietsen "of desnoods even de stofzuiger pakken om een rondje door het huis te doen". "Zolang je maar geen broodje eet op je werkplek."

Bij het openen van YouTube vind je tal van workouts waar je in 10 minuten alle spiergroepen al traint met lichte gewichten, flesjes of een gevulde tas met boeken.

Roel Rademaker, fysiotherapeut

Het is sowieso nodig om ten minste een half uur te bewegen per dag. Het liefst buiten, zegt Rademaker. "Als dat niet lukt of je mag niet naar buiten vanwege quarantaine, dan is het altijd slim om een korte intensieve workout binnen te doen." Die zijn gewoon digitaal te vinden. "Op YouTube vind je tal van workouts waar je in 10 minuten alle spiergroepen traint met lichte gewichten, flesjes of een gevulde tas met boeken."

En als je dat ook onderdeel maakt van je vaste ritme, waar psycholoog Edriouch het al over had, ben je niet geneigd om dit over te slaan. "Wat ook kan werken is om workouts samen te doen met vrienden via WhatsApp bellen, of Zoom. Hierdoor heb je ook meer een stok achter de deur."

En dan heb je meteen dat sociale contact gehad.

STER reclame