Sebastian Vettel moest in de GP van Steiermark al na een ronde opgeven Getty Images

Met het schaamrood op de kaken start Ferrari zondag in Monza vanaf de dertiende en de zeventiende startplek aan de GP van Italië, de eerste van twee thuisraces. Volgende week viert de legendarische Formule 1-renstal in het Toscaanse Mugello de duizendste grand-prixdeelname, maar de timing is belabberd.

De auto is traag, mist grip en is moeilijk te besturen. Coureurs Sebastian Vettel en Charles Leclerc boeken desastreuze resultaten. De rode brigade met het steigerende paard is veranderd in een grijze muis in de middenmoot. Ferrari bezet in het kampioenschap voor constructeurs een beschamende vijfde plaats en moet oppassen dat Renault het gaatje niet dicht.

"Dit wordt een moeilijke race. De auto is lastig onder controle te houden en we komen vermogen tekort", blikt Leclerc met een zucht vooruit op de race. "Ondanks alles is mijn crew gemotiveerd. We zetten de schouders eronder."

Emotioneel moment

De 'Temple of Speed' in Monza was in 2019 de plek waar Leclerc zijn tweede Formule 1-zege op rij scoorde. "De podiumceremonie was het meest emotionele moment in mijn carrière. Die zal ik nooit vergeten", zegt de 22-jarige Monegask.

Charles Leclerc tijdens de kwalificatie AFP

Na moeizame jaren leek die overwinning voor Ferrari een kantelpunt. Maar grondig onderzoek naar de verdacht krachtige motoren van de renstal leidde tot een tik op de vingers en een geheimzinnige schikking met autosportfederatie FIA. Daarna begon de vrije val.

"De Ferrari-motoren zijn nu de langzaamste krachtbronnen in de Formule 1. Daar hebben ook Alfa Romeo en Haas dus last van", analyseert Christian Horner, de teambaas van Max Verstappen. "Mercedes heeft de beste motor en ik denk dat Honda en Renault qua motorvermogen aan elkaar zijn gewaagd."

De leider van Red Bull Racing toont geen enkel medelijden met de jubilaris. "Ik zie dat ze het zwaar hebben. Ze hebben op de verkeerde dingen gefocust en de plank misgeslagen."

Op sociale media is Ferrari het mikpunt van spot:

Voor Horner is het klip en klaar dat de 2019-motor van Ferrari niet door de beugel kon. "Ik weet door de geheime schikking niet precies wat er niet deugde, maar het is duidelijk dat ze sindsdien flink de weg kwijt zijn. Dat is zuur. Het betekent namelijk dat de drie grand prixs die zij hebben gewonnen verdacht zijn. Die hadden wij dus kunnen winnen."

Lege handen

Ferrari beleefde vorige week in België de zwaarste zondag in jaren. Met lege handen verliet het team Spa-Francorchamps. "Een afstraffing. We zijn veel te langzaam", aldus Sebastian Vettel (dertiende). "Frustrerend. Ik werd voortdurend ingehaald", vult teamgenoot Leclerc (veertiende) aan.

Toch ziet Leclerc nog lichtpuntjes. "We hebben een paar dingen gevonden die we snel konden verbeteren, maar ik verwacht geen mirakel."

Juiste man

Teambaas Mattia Binotto van Ferrari is niet te benijden. Sinds begin vorig seizoen leidt de Italiaan de iconische renstal. "Ben ik verantwoordelijk voor de neergang? Natuurlijk! Iedereen die hier werkt, is debet aan onze prestaties en ik sta aan het hoofd. Ik laat het aan anderen over om te besluiten of ik de juiste man op de juiste plek ben."

Ferrari-teambaas Mattia Binotto Getty Images

Een quick fix voor de vormcrisis is er volgens Binotto niet. "Herstel kan jaren duren. We reorganiseren en herstructureren, maar geduld is een schone zaak." De hamvraag is hoeveel tijd de kwetsbare Binotto krijgt om zijn pruttelende stal aan de praat te krijgen.

De teambaas bevestigt dat het gebrek aan motorvermogen Ferrari's achilleshiel is. "Daarom is Monza zo moeilijk. Het is het snelste circuit op de kalender. Bovendien is de ontwikkeling van de motoren dit seizoen bevroren. Dat maakt een snelle sprong voorwaarts onmogelijk. We kunnen niet veel beginnen en moeten er het beste van maken."

Voor Ferrari is het seizoen al verloren. "We zijn volop bezig met het doorontwikkelen van de motor voor volgend jaar. Dat ziet er goed uit op de testbank, maar het betekent niet dat we deze auto afschrijven", aldus Binotto.

"Om volgend jaar beter uit de startblokken te komen, moeten we begrijpen waarom de huidige auto zo matig is. Daarna kunnen we zwakke elementen elimineren."

Charles Leclerc in actie tijdens de kwalificatie voor de GP van Italië EPA

"De basis moet deugen. Daarop bouwen we onze toekomst", zegt Leclerc, die tot 2024 vastligt. "Ik wacht op beterschap, maar zal niet lijdzaam toezien. Het is ook mijn taak om deze dip zo kort mogelijk te laten duren. Ik moet en wil optimistisch zijn en geloven in betere tijden."

Teamgenoot Vettel ziet zijn Italiaanse avontuur als een nachtkaars uitgaan. "Dit wordt weer geen bevredigend weekend. Natuurlijk had ik hier met een piek willen vertrekken, maar het is wat het is. Ploeteren. Ik vind het ook erg vervelend dat ik hier geen afscheid kan nemen van de tifosi."

Viervoudig wereldkampioen Vettel start in Monza vanaf de zeventiende plek. "Seb voelt zich niet op zijn gemak in de auto en het is onze taak dat te verbeteren", neemt teambaas Binotto de Duitse veteraan in bescherming.

Vettel ontkent op zijn beurt geruchten dat hij het seizoen niet af wil maken. "Ik dien mijn contract uit. Ik wil eind dit jaar uitstappen met het gevoel dat ik alles heb gedaan en zo optimaal mogelijk scoren."

Resultaten Ferrari - seizoen 2020

Grand Prix Sebastian Vettel Charles Leclerc
Oostenrijk 10 2
Steiermark Uitgevallen Uitgevallen
Hongarije 6 11
Groot-Brittannië 10 3
70th Anniversary (Groot-Brittannië) 12 4
Spanje 7 Uitgevallen
België 13 14

STER reclame