Supporters van FC Nantes leggen bloemen bij een portret van Sala AFP

De piloot van het vliegtuig waarmee de Argentijnse voetballer Emiliano Sala vorig jaar januari verongelukte, was niet bevoegd om dat toesteltype te besturen. Ook had het toestel mankementen waardoor het niet had mogen vliegen. Dat is aan het licht is gekomen in het onderzoek van de Britse luchtvaartongelukkenraad AAIB, naar de dood van Sala en de piloot van het toestel.

De 28-jarige ex-voetballer van de Franse club FC Nantes was destijds net verkocht aan de Britse Premier League-club Cardiff City. Het eenmotorige toestel waarmee hij naar de eerste training bij zijn nieuwe werkgever vloog, verdween op 21 januari boven het Kanaal van de radar.

Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat de piloot geprobeerd heeft slecht weer te ontwijken. Mogelijk was hij op dat moment niet meer helder, omdat er door een defect aan het uitlaatsysteem koolmonoxide in de cabine was gelekt. Door de manoeuvre vloog het toestel veel sneller dan was toegestaan en braken er onderdelen af. Daarna verdween het in zee.

Het wrak van het toestel op de bodem van het Kanaal EPA

Uit het onderzoek is ook naar voren gekomen dat de piloot betaald werd voor de vlucht, hoewel hij geen commerciële vluchten mocht uitvoeren. Ook was hij niet opgeleid om 's nachts te vliegen. Op het moment van het ongeluk was het al donker.

Sala had bij het vertrek al een vermoeden dat het fout zou gaan. "Ik zit in een toestel dat uit elkaar lijkt te vallen. Ik ben bang", zei hij in een audiobericht aan vrienden."

Volgens de onderzoeker is de kans groot dat Sala niet meer bij bewustzijn was toen het toestel in zee stortte. Het wrak met zijn lichaam werd in februari vorig jaar geborgen. Zijn bloed bevatte zo veel koolmonoxide dat hij een beroerte of een hartaanval moet hebben gekregen of bewusteloos is geraakt.

De stoffelijke resten van de piloot zijn niet teruggevonden.

STER reclame