Agenten praten met boeren op de A9, die door de politie was afgezet
NOS Nieuws

We treden wel op, zeggen agenten tegen 'vloekende en tierende' bestuurders

  • Paulus Houthuijs

    redacteur Online

  • Paulus Houthuijs

    redacteur Online

De politie had vandaag opnieuw zijn handen vol aan protesterende boeren in trekkers. Zowel op sociale media als in levende lijve klinkt kritiek op de handhaving bij wegblokkades.

Door heel Nederland werd actie gevoerd:

Files, discussies en een barbecue op de snelweg: dit was het boerenprotest

Nederlandse Politiebond-voorzitter Jan Struijs bevestigt dat er "her en der" wat brandjes moesten worden geblust tijdens de landelijke actiedag. Hij hoort van agenten dat er onder automobilisten minder begrip is voor de actievoerende boeren dan bij de voorgaande acties.

"Je krijgt vloekende en tierende wegbestuurders die je tot rust moet manen. Mensen die zeggen: het is al de zoveelste keer dat ik vaststa." Dat sentiment is ook te zien op Twitter. Er zijn steunbetuigingen voor de boeren, maar een deel vindt snelwegen blokkeren te ver gaan.

Vanmorgen werd bijvoorbeeld de A1 bij De Lutte afgesloten door trekkers:

Barbecue op de snelweg

"Waarom grijpt de politie niet in", vroeg Freek zich af op Twitter. "Demonstreren mag, maar houd je aan de wet", zegt twitteraar Anne. "Nu is het gewoon burgertje pesten geworden #geduldisop."

De politie ging online in discussie met mensen die vinden dat er harder moest worden ingegrepen. "Tractoren hebben geen kentekens en dus moeten we ze stuk voor stuk stilzetten, aanspreken en verbaliseren", was de reactie.

Direct bonnen uitschrijven kan volgens de politie juist gevaarlijke situaties opleveren voor de rest van het verkeer. Eerst praten en de-escaleren heeft de prioriteit voor agenten. "Tenzij de veiligheid in het geding is."

Een woordvoerder van de politie benadrukt dat er op diverse plekken in het land is gehandhaafd. "Het is goed om te weten dat er meer dan honderd bekeuringen zijn uitgedeeld en vele honderden trekkers van de weg zijn gehaald."

In Noord-Brabant kregen twintig boeren een boete van 380 euro. Dat is wegens rijden met een trekker op de snelweg. Maar als dit officieel verboden is, waarom mogen sommige groepen trekkers dan wel doorrijden?

De afweging die de politie maakt is op basis van de verkeersveiligheid. Hoe gevaarlijker de situatie, hoe groter de kans dat agenten ingrijpen. "Er kan dus een situatie zijn waarin drie trekkers worden bekeurd, omdat die samen slechter zichtbaar zijn voor andere weggebruikers op de snelweg dan bijvoorbeeld een groep van 100 trekkers", legt de woordvoerder uit.

Ook kijkt de politie in welke mate de demonstranten de afspraken met de zogeheten 'driehoek' zijn nagekomen. Voor een demonstratie komen de burgemeester, politie en het OM samen om de regels op te stellen.

De omvang van de boerenacties maakt het volgens de politie onhaalbaar om in alle gevallen een boete uit te delen of iemand te arresteren. Zolang de boeren maar meewerken aan het oplossen van gevaarlijke situaties is dat ook niet per se nodig, is de redenering.

Een trekker van zes ton van de weg halen valt niet mee.

Wim Voermans, hoogleraar staats- en bestuursrecht Universiteit Leiden

Het feit dat de actievoerders beschikken over groot materieel speelt bij deze afweging ook een rol, zegt hoogleraar staats- en bestuursrecht Wim Voermans. "Een trekker van zes ton van de weg halen valt niet mee." Laat staan als het een colonne is van tientallen trekkers.

Een misdrijf

Toch moet men volgens Voermans niet denken dat het in ernstige gevallen alleen bij een boete blijft. Op basis van ooggetuigen en camerabeelden kunnen bestuurders ook strafrechtelijk worden vervolgd. "Als je met zo'n groot voertuig andere wegdeelnemers in gevaar brengt, kan het ook als een misdrijf worden gezien."

Het is volgens de politie nog te vroeg om te zeggen of dat vandaag het geval is geweest. Maar de woordvoerder verwijst naar het openbreken van de deur van het provinciehuis van Groningen tijdens de actiedag in oktober. "Je ziet dat daar strafrechtelijk tegen is opgetreden."

Als demonstranten de grens overschrijden, dan grijpen ook volgens vakbondvoorzitter Struijs agenten sowieso in. Bij blokkades van snelwegen is volgens hem elke keer de dialoog opgezocht met de actievoerders. Zodra de trekkers weer verder reden, kost het weer tijd voordat het verkeer weer op gang komt. "Die nuance ziet het publiek niet. Mensen denken: ik ben al te laat op mijn werk."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl