Greta Thunberg kwam na een treinreis van tien uur vanuit Lissabon in Madrid aan EPA

In Madrid worden de klimaatonderhandelingen vanaf morgen op een hoger niveau voortgezet. Zoals gebruikelijk schuiven in de tweede week van de top ministers aan, ook Nederlandse ministers. Tweede Kamerleden die met de trein wilden komen, gaan met het vliegtuig of de auto. De trein is nu geen optie, vanwege de stakingen van spoorwegpersoneel in Frankrijk.

Op de top moeten afspraken worden gemaakt over de laatste regels over de uitvoering van het Klimaatakkoord van Parijs, dat op 1 januari officieel van kracht wordt. Volgens betrokkenen bij de onderhandelingen is er in de eerste week vooruitgang geboekt, hoewel er ook veel is doorgeschoven naar komende week.

Het aanscherpen van de ambities staat officieel niet op de agenda in Madrid. Eerder is afgesproken dat dit pas volgend jaar aan de orde komt. Maar nu de protesten buiten op straat aanzwellen, en wetenschappers het ene na het andere rapport produceren over de gevolgen van klimaatverandering, begint dit steeds meer te wringen.

Hogere ambitie

Voor de jonge activiste Gretha Thunberg was het opnieuw aanleiding voor kritiek op de politici. In haar ogen reageren die te traag op de boodschap van de wetenschap. De VN is het met haar eens. Zo zei VN-secretaris-generaal Guterres bij de start van de conferentie dat de politieke wil ontbreekt om sneller actie te ondernemen.

Nederlandse deelnemers aan de conferentie waarschuwden van tevoren al voor hooggespannen verwachtingen. Hoe graag activisten ook willen dat het sneller gaat, het vaststellen van ingewikkelde technische regels waar landen zich aan moeten houden, heeft nu prioriteit. In Parijs werd immers al afgesproken dat landen hun ambities sowieso elke paar jaar zullen moeten opschroeven, om te beginnen in Glasgow volgend jaar.

Namens Nederland zijn komende week de ministers Wiebes, Van Nieuwenhuizen en Kaag aanwezig. Zij gebruiken de top ook om te netwerken en om reclame te maken voor een grote conferentie die Nederland volgend najaar gaat organiseren. Op deze conferentie, in oktober volgend jaar, gaat het over de vraag hoe landen zichzelf het beste kunnen beschermen tegen de veranderingen in het klimaat, die sowieso wel zullen optreden.

De Tweede Kamerleden Matthijs Sienot (D66) en Tom van der Lee (GroenLinks) gingen gisterochtend samen in een hybride auto naar Spanje. Een elektrische auto was voor hen geen optie, vertelde Sienot. Hij kon alleen gebruikmaken van een zogenoemde elektrische 'deel-auto', die een actieradius heeft van slechts 230 kilometer. Wel de meest milieuvriendelijke optie, maar te omslachtig. "Want met elke keer laden tussendoor, zou dat te lang gaan duren."

Green Deal in Europa

Volgens Sienot moet de EU snel aan de slag met betere treinverbindingen. "Dit geeft precies aan hoe hard het nodig is dat we meer snelle treinen krijgen tussen grote steden in Europa. Dat is nu niet goed geregeld en dat moet echt anders."

Komende week zal de Europese Commissie een Green Deal presenteren, met daarin allerlei plannen om de EU duurzaam te maken. Sienot: "Frans Timmermans is bezig met die Green Deal voor Europa. Als hij nou eens om te beginnen inzet op meer snelle treinverbindingen, dat zou een grote stap vooruit zijn."

STER reclame