Exterieur Lelystad Airport NOS/Hugo van der Parre
NOS Nieuws Politiek Aangepast

Geheim rapport: Lelystad Airport kan Schiphol ruimte bieden

Lelystad Airport is vanaf vandaag klaar voor gebruik, maar toch stijgen er voorlopig nog geen vakantievluchten op. Waarom eigenlijk niet?

Eerder was er al de toestemming uit Brussel. En vandaag blijkt uit een nog geheim rapport, dat is ingezien door de NOS, dat het vliegveld de eerste jaren dat het in bedrijf is inderdaad veel vakantievluchten zal overnemen. Dat was precies de bedoeling.

Toch neemt ook dit nieuwe rapport de politieke discussie niet weg of Lelystad ooit nog moet open gaan. Sterker nog, de verwachting is dat die alleen maar verder oplaait.

Er staat namelijk ook in dat zich een paar jaar na de opening vooral nieuwe prijsvechters op Lelystad Airport zullen vestigen. Het gaat om maatschappijen die nu niet op Schiphol vliegen. Dat ligt politiek gevoelig. Want past het nog wel in deze tijd om een vliegveld voor vakantievluchten te openen? Binnen de coalitie willen CDA, D66 en de ChristenUnie dit alleen als het vluchten van het overvolle Schiphol overneemt.

Transavia

De opening van Lelystad Airport is een van de gevoeligste dossiers van dit kabinet. Het is de bedoeling dat Schiphol, dat uit zijn krachten is gegroeid, door het nieuwe vliegveld weer wat lucht krijgt. Schiphol zal dan vooral gebruikt worden voor intercontinentale vluchten, met name van de KLM.

Om te kijken of dit gaat werken, heeft minister van Nieuwenhuizen marktonderzoek laten doen door een onafhankelijk bureau. Het rapport is nog niet naar de Tweede Kamer gestuurd. De conclusie is dat Lelystad de eerste jaren inderdaad vooral vluchten van Schiphol zal overnemen. Met name Transavia, de dochtermaatschappij van KLM, toont belangstelling voor een plek op de nieuwe luchthaven.

Groei Lelystad Airport

Aantal vluchten Van Schiphol Van elders
Tot 10.000 72 - 100 procent 0 - 28 procent
Tot 25.000 65 - 95 procent 5 - 35 procent
Tot 45.000 niet onderzocht naar verwachting veel

De groei van Lelystad Airport is in drie stappen gepland: eerst tot 10.000 vluchten, dan tot 25.000 vluchten in 2023 en daarna verder tot 45.000 vluchten. De onderzoekers zeggen nu dat de groei tot 25.000 vluchten vooral op het conto van vliegmaatschappijen zal komen die nu nog op Schiphol zitten.

Maar na 2023 zullen prijsvechters als Ryan Air, TUI en Wizz Air hun kans schoon zien, denken ze. Voor dit soort maatschappijen is nu nog weinig ruimte in Nederland, terwijl er veel vraag is naar goedkope vakantievluchten.

Lelystad Airport is voor deze maatschappijen een droom die werkelijkheid wordt. De verwachting is dat de maximale groei, door de komst van deze nieuwkomers, veel eerder wordt bereikt dan tot nu toe werd verwacht.

Het marketingrapport is een van de rapporten die de opening van Lelystad Airport dichterbij zou moeten brengen. Maar de stikstofcrisis heeft roet in het eten gegooid. Minister van Nieuwenhuizen besloot in juli dat de opening in april volgend jaar definitief van de baan is. De openingsdatum was ook al twee keer uitgesteld. Het is nog onduidelijk of en wanneer er een nieuwe datum wordt gekozen.

De commissie-Remkes, die over de stikstofproblematiek gaat, komt naar verwachting voor de Kerst met een advies over de luchtvaart.

Nieuwsuur deed eerder onderzoek naar het 'hoofdpijndossier' Lelystad Airport:

Lelystad Airport is hoofdpijndossier van het kabinet

STER reclame