Reisorganisatie Thomas Cook omgevallen, ook Neckermann getroffen
De Britse reisorganisatie Thomas Cook staakt alle activiteiten vanwege financiële problemen. Honderdduizenden vakantiegangers wereldwijd zijn daardoor gestrand.
"Alle boekingen bij Thomas Cook, waaronder vluchten en vakanties, zijn nu geannuleerd", meldt de Britse burgerluchtvaartautoriteit. Op dit moment zijn wereldwijd zo'n 600.000 mensen op vakantie met het bedrijf, onder wie 150.000 Britten. Groot-Brittannië noemt het terughalen van de Britse reizigers de grootste repatriëring in vredestijd in de geschiedenis.
Boekingsstop Nederlandse tak
Bij de Nederlandse tak van Thomas Cook, waar ook Neckermann Reizen onder valt, is het sinds vanochtend niet meer mogelijk een nieuwe vakantie te boeken. De site is nog in de lucht, maar boeken is niet mogelijk. Daarmee sorteert het bedrijf ook hier voor op een faillissement. Of het zover komt, wordt later bekend.
Ruim 10.000 mensen zijn momenteel via de Nederlandse onderneming op reis. Nog zo'n 50.000 mensen hebben tot het eind van de winter een reis geboekt. Jaarlijks heeft de reisorganisatie zo'n 400.000 klanten in Nederland.
Bij een Nederlands faillissement ontfermt de Stichting Garantiefonds Reisgelden zich over de reizigers. Klanten kunnen hun vakantie gewoon afmaken. Ook hoeven ze zich geen zorgen te maken over de terugreis. Klanten die nog op vakantie moeten, worden omgeboekt naar een andere reisorganisatie of krijgen hun geld terug.
Deze gestrande toeristen in de Tunesische stad Hammamet hadden hun reis vooraf betaald aan Thomas Cook, maar kregen van het hotel alsnog een brief met het verzoek om te betalen:
Wereldwijd werken er 21.000 mensen in zestien landen bij het bedrijf, dat sinds 1841 bestaat. Het overgrote deel van de banen staat op het spel in Groot-Brittannië, waar Thomas Cook zo'n 560 reiswinkels heeft. In Nederland staan er zo'n 200 mensen op de loonlijst.
Online concurrentie
Het ging al een tijd niet goed met Thomas Cook. Het bedrijf heeft een hoge schuld en ook met de resultaten gaat het slecht, onder meer vanwege online concurrentie.
"Experts zeggen dat het bedrijf zich nooit heeft aangepast aan de 21ste eeuw", zegt correspondent Tim de Wit in het NOS Radio 1 Journaal. "De hele bedrijfsvoering was nog ingericht op de vorige eeuw, toen mensen naar een reisbureau gingen en hun hele vakantie daar boekten, van vlucht tot hotel en huurauto. Dat doen mensen nu allemaal zelf."
De reisorganisatie liet voor het weekend weten dat het extra geld bij elkaar moest krijgen voor een reddingsplan, maar dat is niet gelukt. Het zou gaan om 200 miljoen pond, naast het reddingsplan van 900 miljoen pond dat vorige maand werd afgesloten.
"Het bestuur en ik betreuren enorm dat we niet slaagden in onze opzet", zegt topman Peter Fankhauser in een verklaring.
Op sociale media reageren mensen teleurgesteld: