1. Ga naar het menu
  2. Ga naar de inhoud
AFP
NOS NieuwsAangepast

Nederlandse reizigers in onzekerheid: 'Komende uren meer duidelijkheid'

Voor Nederlandse reizigers die momenteel via Thomas Cook of Neckermann in het buitenland zitten of binnenkort een reis hebben geboekt, is er vooralsnog geen duidelijkheid of de reisorganisatie blijft bestaan. "Die komt de komende uren", zegt Frank Oostdam van reisbrancheorganisatie ANVR. "Dus houd vooral de sites van die reisorganisaties goed in de gaten."

Vannacht werd duidelijk dat Thomas Cook, waar Neckermann onder valt, al zijn activiteiten stopt vanwege financiële problemen. Thomas Cook in Nederland valt onder de continentale tak van het bedrijf. Omdat dat gedeelte niet onder het faillissement valt, is er nog veel onduidelijk voor Nederlandse reizigers. "Dit is een enorme klap. Het is echt een icoon van de reiswereld", zei Oostdam.

In een verklaring bood Peter Fankhauser, CEO van Thomas Cook, vanochtend zijn excuses aan aan de 21.000 werknemers. "Jullie hebben allemaal zo hard gevochten om van Thomas Cook een succes te maken. Ook zeg ik sorry tegen al onze klanten en degenen die nu via ons op vakantie zijn."

De Nederlander Robin van den Herik is via Neckermann, dat op de website laat weten geen nieuwe boekingen meer te accepteren, op vakantie op de Malediven. Daar is nog niks te merken van een eventueel faillissement. "Als het goed is, komt er vanochtend iemand van Neckermann om ons bij te praten."

Fatma Ben Amor zit momenteel op Mallorca. "We zitten met zijn tweeën in een hotel in Palma. Daar zitten vooral veel Britten die je heel zenuwachtig rond ziet lopen en heel veel ziet bellen", vertelde ze.

Elke keer als ik een berichtje op mijn telefoon krijg, slaat mijn hart over.

Nederlandse reizigster op Mallorca

Er is veel onduidelijkheid over haar terugreis van woensdag. "Zoals het nu lijkt, gaat onze vlucht nog gewoon. Ik heb geboekt via D-Reizen. Die heb ik gebeld en daar vertelden ze mij dat sommige Transavia-vluchten geannuleerd zijn."

Maar volgens Transavia zijn er helemaal geen problemen. "Ik kreeg zelfs al de gegevens van de bus die ons naar het vliegtuig brengt. Er is dus veel tegenstrijdigheid in de berichten", vertelde de Nederlandse.

Zelf had ze op een ander einde van haar vakantie gehoopt. "Hierdoor is het plezier er wel vanaf. Ik ben alleen maar bezig met het checken van het nieuws en het kijken op sociale media. Elke keer als ik een berichtje op mijn telefoon krijg, slaat mijn hart over."

Geen zorgen

Volgens Thomas Cook-woordvoerder Hanita van der Meer hoeven de 10.000 Nederlanders die momenteel vakantie vieren in het buitenland zich geen zorgen te maken. "Mochten wij ook een faillissement moeten aanvragen, dan zijn ze altijd beschermd door de Stichting Garantiefonds Reizen (SGR)", zei ze in het NOS Radio 1 Journaal.

De Nederlandse reisjournalist Daan Vermeer vliegt morgen vanaf Düsseldorf naar het Griekse eiland Lefkas met Condor Airlines, dat eigendom is van de Duitse tak van Thomas Cook. Echt zorgen maakt hij zich nog niet. Wel checkt hij regelmatig of zijn vlucht nog gaat. "In het slechtste geval boek ik alsnog een ticket vanaf Schiphol. Die vluchten gaan alleen al heel vroeg, terwijl je vanaf Düsseldorf lekker in de middag kan vliegen."

Geen verrassing

Thomas Cook probeert de reizigers vooral zo goed mogelijk in te lichten. "Maar onze eerste zorg is om onze eigen medewerkers op te vangen en te informeren en hen te kunnen instrueren hoe ze moeten omgaan met de klanten in het buitenland en de reizigers die nog moeten vertrekken", zei Van der Meer.

Op het hoofdkantoor in Hoofddorp werken zo'n 200 medewerkers. Voor hen is het geen verrassing dat het slecht gaat met Thomas Cook. "Er wordt hier al maanden gesproken over een mogelijke deal, zodat we verder kunnen. Maar het is natuurlijk nooit leuk als je maandag op je werk komt en je dit nieuws hoort."

Bij de VakantieDiscounter kunnen klanten die de afgelopen vijf dagen een reis hebben geboekt voor een vakantie die begin november of daarna begint hun geld terugkrijgen. Ook kunnen ze hun reis om laten boeken. De eventuele extra kosten voor een duurdere reis zijn voor rekening van de reiziger zelf.

Chantage

Buitenlandse toeristen in de Tunesische badplaats Hammamet die graag naar huis willen, kregen van hun hotel een brief waarin ze gemaand worden om hun vakantie te betalen. Dit terwijl ze hun reis al vooraf hadden betaald aan de Britse tak van Thomas Cook. "Ze zeggen dat we ongeveer 1800 pond (ruim 2000 euro) moeten betalen, veel meer dan onze vakantie heeft gekost", zei een vrouw. "Ze laten geen bussen meer komen om mensen naar huis te brengen."

Je hebt geen keuze, zei een andere toerist. "Wij vliegen vanavond en we weten nog steeds niet of we onze vlucht kunnen halen. Eigenlijk is het chantage. Of je betaalt of je mag niet weg."

Dergelijke toestanden zijn bij de ANVR niet bekend. "Zulke geluiden hebben wij nog niet gehoord", zei Oostdam. "Maar mocht dat wel gebeuren, dan zullen we samen met Thomas Cook er alles aan doen om dit soort situaties, die echt onverkwikkelijk zijn, te voorkomen."

Toeristen in Hammamet moeten eerst hun vakantie betalen aan hun hotel voordat ze weg kunnen, vertellen ze:

Gestrande toerist: 'Het is chantage: of je betaalt, of je mag niet weg'

Op het vliegveld van Mallorca zijn verschillende Britse reizigers gestrand. Die weten nog niet hoe ze thuis moeten komen. "We moeten naar Glasgow, maar zoals het nu lijkt vliegen we naar Birmingham, waarna we per bus naar Glasgow worden gebracht. Maar ook dat kan zo weer veranderen", zei een vrouwelijke reiziger. "Het is vooral triest allemaal, vooral voor het personeel."

Via Twitter staan tientallen Britten ook stil bij de duizenden werknemers van Thomas Cook die hun baan verliezen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl