Zwarte dozen naar Frankrijk, Boeing adviseert 737 MAX aan grond te houden
De zwarte dozen van de Boeing 737 MAX 8 die zondag neerstortte in Ethiopië zijn aangekomen in Frankrijk om daar te worden onderzocht. Volgens de Franse luchtvaartautoriteit BEA heeft Ethiopië gevraagd om te helpen bij het onderzoek.
Eerder had de Duitse vliegautoriteit het onderzoek afgewezen, omdat het niet de apparatuur in huis had om de gloednieuwe recorders uit te lezen. Vervolgens kwam de BEA in beeld. De Fransen doen geregeld onderzoek naar vliegtuigcrashes en het Franse luchtvaartbedrijf Safran helpt bij het bouwen van motoren in Boeing-vliegtuigen.
Het vliegtuig van Ethiopian Airlines stortte kort na het opstijgen neer in de buurt van de Ethiopische hoofdstad Addis Abbeba. Alle 157 inzittenden kwamen om het leven.
Het was de tweede crash met dit type Boeing in vijf maanden tijd. Veel landen hebben na dit ongeluk besloten deze toestellen voorlopig te weren, waaronder ook Nederland.
Advies Boeing
Gisteravond adviseerde Boeing de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA om wereldwijd alle 371 Boeing 737 MAX-vliegtuigen aan de grond te houden. "Op basis van een overvloed aan voorzichtigheid en om het publiek gerust te stellen", aldus de vliegbouwer.
De FAA heeft voor het vliegtuig van Amerikaanse makelij een certificaat van luchtwaardigheid afgegeven en gaat dus als eerste over de toelating van het vliegtuig tot het luchtruim.
Het Boeing-advies ging verder dan bijvoorbeeld het besluit van de Europese luchtvaartautoriteit EASA dinsdag, dat aankondigde twee van de vier verschillende 737 MAX-toesteltypen (de 737 MAX 8 en 9) voorlopig uit EU-luchtruim te weren.
Kort na het bericht van Boeing liet de FAA weten dat het in ieder geval in de VS alle 737 MAX-toestellen aan de grond houdt. De autoriteit benadrukte dat het besluit was genomen op basis van "nieuw bewijs" dat was gevonden op de rampplek.
FAA-baas Daniel Elwell zei tegen Amerikaanse media erop te rekenen dat de 737 MAX "binnen een paar maanden" weer mag vliegen.
De zwarte dozen van het ramptoestel werden maandag gevonden. Het gaat om de cockpitvoicerecorder, waarop alle communicatie van de piloten is te horen, en de flightdatarecorder, met technische gegevens over de vlucht.
Deze recorders moeten meer duidelijkheid geven over de oorzaak van de crash. Ethiopian Airlines had al gezegd dat de zwarte dozen naar het buitenland zouden gaan voor onderzoek.