Een monteur installeert een elektriciteitsmeter
NOS Nieuws

Energiesector onderzoekt fonds voor gedupeerde consumenten

Nederlandse energieleveranciers en de overheid willen voorkomen dat consumenten financiële schade lijden bij een faillissement van hun energieleverancier. Daarom onderzoeken ze of er een waarborgfonds voor consumenten moet komen.

De sterk gestegen kosten voor gas en elektriciteit verhogen het risico dat energiebedrijven in de problemen komen. Consumenten gaan soms voor honderden euro's het schip in als hun energieleverancier omvalt, zoals de afgelopen maanden twee keer gebeurde. Vorige week ging energiebedrijf Robin failliet en twee maanden daarvoor het bedrijf Energie Flex.

Zomer te veel, winter te weinig

In Nederland betalen de meeste consumenten in de zomermaanden te veel en in de wintermaanden te weinig voor hun energie. Dat komt omdat de kosten van het hele jaar betaald worden met een gemiddeld bedrag per maand. Wie pech heeft en in het voorjaar een energiebedrijf gekozen heeft dat aan het einde van een zomerperiode failliet gaat, kan er dus honderden euro's bij inschieten.

Bovendien rekenen veel energiebedrijven bij het afsluiten van het contract een borg, en vaak beloven ze een zogenaamde overstapbonus die pas aan het einde van het contract wordt uitgekeerd. Bij een faillissement is een nieuwe leverancier wel verplicht de levering van energie over te nemen, maar de andere financiële verplichtingen niet.

Betalingsproblemen van klanten

In de energiemarkt wordt er rekening mee gehouden dat er meer energiebedrijven in de problemen komen. Een toenemend aantal mensen kan mogelijk de sterk gestegen kosten voor energie niet opbrengen en het is niet duidelijk of alle energieleveranciers voldoende reserves hebben om betalingsproblemen van hun klanten aan te kunnen. Bij één van de marktleiders, Essent, gaan de kosten per huishouden dit jaar met gemiddeld 270 euro omhoog.

Om problemen met het betalen van de hogere rekeningen voor te zijn hebben Essent en Nuon-Vattenfall de termijnbedragen voor de meeste klanten in december al verhoogd. Volgens een woordvoerder van Essent had een grote meerderheid van de consumenten hier geen problemen mee.

Compensatiefonds

De Consumentenbond en toezichthouder ACM pleiten al langer voor een fonds vergelijkbaar met het Garantiefonds Reizen van de ANVR. Klanten van een failliet energiebedrijf zouden uit zo'n fonds gecompenseerd kunnen worden als ze vooruit betaalde termijnbedragen door het faillissement kwijt zijn.

Belangenvereniging Energie Nederland zegt zo'n waarborgfonds nu te willen onderzoeken, maar wijst er ook op dat tot nu toe maar een heel kleine groep consumenten daadwerkelijk getroffen is. Misschien komt uit het onderzoek wel naar voren dat het beter is om het toezicht op de financiële gezondheid van de energiesector te verbeteren, in plaats van nog een kostenpost voor een waarborgfonds toe te voegen, zegt de belangenvereniging.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl