Fiets, openbaar vervoer of hotel verplicht voor Formule 1-kaartje Zandvoort
Als de Formule 1 in 2020 daadwerkelijk naar Zandvoort komt, kunnen toeschouwers alleen een toegangskaartje kopen als ze met de fiets komen, met het openbaar vervoer of gebruik maken van een hotelovernachting.
Daarmee wil de organisatie grote opstoppingen op de wegen rond de badplaats - een veel gehoord kritiekpunt op het evenement - zoveel mogelijk voorkomen.
Zeker geen losse kaartjes
"We willen niet dat mensen met losse kaartjes komen en dan maar kijken waar ze gaan parkeren. Dat willen we per se niet", zei Erik Lievers bij een door D66 georganiseerde discussieavond in Haarlem over de Formule 1 in Zandvoort. Hij is strategisch adviseur van het evenement.
Naar verwachting zullen zo'n 200.000 bezoekers op de race afkomen. Er zijn al gesprekken gaande met de NS om die dagen extra lange treinen in te zetten. Ook zijn er plannen om bussen in te zetten vanaf grote parkeerplaatsen in de nabije omtrek.
Begroting moet 31 maart rond zijn
Er is een principeovereenkomst met de organisatie van de Formule 1 over de terugkeer van Zandvoort op de kalender. Als de badplaats daadwerkelijk een grand prix wil, moet de begroting uiterlijk 31 maart dit jaar rond zijn. De overheid zal er geen geld voor uittrekken.
In april wordt de kalender bepaald en Circuit Assen zegt ook nog in de race te zijn. Daar is de financiering zelfs al rond en vormt de infrastructuur geen probleem. Volgens Lievers moet Zandvoort dit moment pakken om de bereikbaarheid aan te pakken.
"Gebruik de Formule 1. Ik hoor mensen zeggen dat dit probleem al twintig jaar speelt. Dit zou juist een kans kunnen zijn", aldus Lievers. Een van de ideeën is om bij Zandvoort de grootste fietsenstalling van Europa te maken.