Ondanks schandalen verdient Facebook nog altijd geld als water, hoe kan dat?
2018 was na veel (privacy)schandalen voor Facebook pr-technisch gezien een rampjaar. Toch gaat het goed op de beurs en blijven adverteerders vol inzetten op het sociale netwerk: ze gaven er miljarden aan reclames uit.
"Facebook blijft voor marketeers een heel interessant kanaal", vertelt Willemijn van Dolen, hoogleraar marketing aan de UvA. Ze denkt dat adverteerders zich niet door schandalen in het nieuws laten leiden. "Ze kijken naar twee dingen: of het aantal gebruikers terugloopt en of de mogelijkheden om potentiële klanten te bereiken kleiner worden", zegt ze. Beide zaken zijn nu niet aan de orde.
Van Dolen wijst juist op een getal dat voor adverteerders belangrijk is: het aantal dagelijks actieve gebruikers. "Je ziet dat daar in de loop van 2018 een kleine daling zat in Europa, maar die was aan het einde van het jaar weer weg. Het kan dus zijn dat mensen toen dachten 'ik stop even met Facebook', maar dat ze daarna toch weer terugvallen in hun oude gewoonte."
Voor adverteerders is dit een positief signaal, want ondanks de schandalen is Facebook dus nog steeds interessant.
Toch was er in ons land wel een afname van het aantal gebruikers, bleek afgelopen weekend. 640.000 Nederlanders stopten vorig jaar met Facebook. Van Dolen: "Maar als je kijkt naar het aantal gebruikers in Nederland kijkt [dat zijn er nog altijd 10 miljoen red.] blijft Facebook een heel belangrijke plek om aanwezig te zijn."
Ondertussen lijkt Facebook zelf vastbesloten om afgelopen periode achter zich te laten. "De laatste anderhalf jaar hebben we onze energie gestopt in de veiligheid van ons platform", zei ceo Mark Zuckerberg in een toelichting op de cijfers.
"Dit jaar willen we nieuwe ervaringen gaan bieden." Hij noemt weliswaar als eerste prioriteit het blijvend aanpakken van "grote sociale kwesties", zoals inmenging bij verkiezingen, maar de onderliggende boodschap is duidelijk: Facebook is klaar met het 'rampjaar' 2018. "We hebben fundamenteel veranderd hoe we in ons bedrijf werken", zegt de topman.
De vraag is wel of de schandalen ook klaar zijn met het sociale netwerk. Zo bleek deze week dat Facebook onder andere tieners betaalde om een app te downloaden waarmee het techbedrijf vrijwel alle gegevens van die jongeren kon bekijken. Ze kregen 20 dollar per maand en ook nog een beloning als ze vrienden zo ver kregen om de app te downloaden.
Facebook verweerde zich door onder meer te zeggen dat ze dit doen met toestemming van de gebruiker en dat het percentage tieners dat meedoet klein is. Het probleem was volgens critici dat de volledige omvang van de dataverzameling niet duidelijk was bij het verlenen van de toestemming.
De onthulling is interessant omdat Facebook graag wil weten welke apps tieners gebruiken. Dat is de groep die het belangrijkst is voor de advertentie-inkomsten, maar jongeren kiezen er nu het meest voor om bij het sociale netwerk weg te gaan. Als Facebook weet welke apps tieners wél gebruiken kunnen die opgekocht worden.