'640.000 Nederlanders gestopt met Facebook'

Aangepast
Getty Images

Niet meer inloggen op Facebook of zelfs je account verwijderen: steeds meer Nederlanders doen het. Het gebruik van het platform is in het afgelopen jaar flink afgenomen, blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2019. Facebook heeft nu 640.000 minder gebruikers dan in 2018.

"Deze cijfers komen niet echt als een verrassing", zegt techredacteur Nando Kasteleijn. "Facebook heeft een slecht jaar achter de rug met meerdere schandalen. We hadden al de indruk dat dit het vertrouwen in het platform niet goed heeft gedaan en dit onderzoek bevestigt dat."

Het onderzoek naar gebruik van sociale media voert onderzoeksbureau Newcom al jaren uit. Ruim 7000 Nederlanders van 15 jaar en ouder deden er dit jaar aan mee. Facebook geeft zelf geen inzage in het aantal verwijderde accounts of slapende gebruikers.

Instagram de snelste stijger

Facebook is het enige sociale kanaal in de top 5 dat dalende gebruikersaantallen ziet. WhatsApp, YouTube, Instagram en LinkedIn groeien nog.

WhatsApp heeft nog altijd de meeste gebruikers, gevolgd door Facebook en YouTube. Begin 2018 hadden meer mensen LinkedIn dan Instagram, maar dat is de afgelopen maanden omgedraaid. Instagram is met 830.000 nieuwe gebruikers de snelste stijger en staat nu op plek 4.

Top 5 meest gebruikte sociale kanalen | Bron: NewCom

20182019Verschil in aantallenVerschil in percentage
WhatsApp11,5 miljoen11,9 miljoen+ 380.000+3%
Facebook10,8 miljoen10,1 miljoen- 640.000-6%
YouTube8,0 miljoen8,7 miljoen+ 720.000+9%
Instagram4,1 miljoen4,9 miljoen+ 830.000+20%
LinkedIn4,4 miljoen4,6 miljoen+ 250.000+6%

Van de 640.000 mensen die stopten met Facebook loggen er 400.000 gewoon niet meer in, 240.000 mensen zegden hun Facebook-account daadwerkelijk op. De voornaamste reden daarvoor is volgens de onderzoekers dat het vertrouwen in het platform flink is afgenomen, dat er te veel nepnieuws op staat of vanwege het nieuwe privacybeleid. Ook gaven veel gebruikers aan dat ze andere social media platformen leuker zijn gaan vinden.

Naast dat het aantal gebruikers daalt, ligt ook het dagelijks gebruik van Facebook lager dan vorig jaar. Zo'n 720.000 mensen zeggen het platform niet meer dagelijks te gebruiken. Met name gebruikers jonger dan 40 openen Facebook niet meer iedere dag.

Facebookgebruik onder jongeren neemt de afgelopen jaren alleen maar af. Voor gebruikers tussen de 15 en 19 jaar nam het dagelijks gebruik af van 67 procent in 2016, naar 30 procent in 2019.

En wat merkt Zuckerberg er van?

Facebook zelf publiceert nooit cijfers, dus zijn we afhankelijk van onderzoekbureaus als we iets willen weten over het aantal gebruikers. Vorig jaar publiceerde Telecompaper het Dutch App Market rapport, waarin werd geconcludeerd dat het aantal installaties van de Facebook-app met 1,1 miljoen is gedaald.

Ondanks deze cijfers blijft de impact voor Facebook-baas Mark Zuckerberg beperkt, want WhatsApp en Instagram vallen ook onder Facebook en met die merken gaat het goed. In totaal heeft 94 procent van de Nederlanders boven de 15 jaar minstens één van de platformen van het Zuckerberg-concern (Facebook, WhatsApp of Instagram). Daarnaast stijgt het aantal Facebookgebruikers wereldwijd wel, naar bijna 2,3 miljard gebruikers.

"Onderaan de streep betekent dit dat Zuckerberg ons dus als gebruiker niet kwijtraakt, we veranderen alleen van platform", verklaart Kasteleijn. "Het laat opnieuw zien hoe belangrijk het voor Facebook was om Instagram en WhatsApp te kopen. Iets waarvan sommigen zeggen dat dit nooit had mogen gebeuren, omdat dit Facebook een enorme machtspositie heeft gegeven.

STER Reclame