Burgemeester Terschelling: in een klap is het eiland totaal vervuild
Er lijkt een soort goudkoorts te heersen op Terschelling. In alle vroegte zijn jutters naar het strand van het eiland gekomen, op zoek naar waardevolle spullen afkomstig uit de honderden containers die overboord sloegen bij het Duitse eiland Borkum.
Waar gisteren mensen met tv-schermen het water uitkwamen, of eigenlijk de plastic behuizingen ervan, moeten ze het vanochtend vooral doen met afval. "Ik ben er om 5.00 uur uitgegaan vanmorgen. De hoop is wel dat we wat vinden, maar tot nu toe alleen plastic en piepschuim, en pallets van hout. Dat is eigenlijk alles wat er nu aanspoelt", vertelt een jutter tegen verslaggever Matthijs Holtrop.
Ook vannacht is volop gezocht op het eiland:
Burgemeester Wassink van Terschelling zegt in het NOS Radio 1 Journaal dat de omvang van de ravage nog niet in kaart is gebracht. "Het is nog steeds onduidelijk hoe het zit met de containers met schadelijke stoffen. Ik had het gisteren over een gebied van 10 kilometer dat vervuild is, maar het is eerder 20 kilometer. Er liggen ook spullen op de Friese kust, het gaat dwars door de Waddenzee heen. Het is een flinke puinhoop."
Op Schiermonnikoog is een zak van 25 kilogram met de giftige stof peroxide aangespoeld, die waarschijnlijk uit een container met gevaarlijke stoffen komt. Mensen die zoiets vinden, wordt aangeraden om het spul niet aan te raken en 112 te bellen.
Burgemeester Wassink zegt dat zijn eiland Terschelling normaal gesproken trots is op zijn brede en schone stranden. De vervuiling is hem een doorn in het oog. "Elke week zijn mensen, eilanders en toeristen, op het strand met als doel om de boel schoon te maken. Dit is wel heel deprimerend: in een klap is het eiland totaal vervuild."
Stichting De Noordzee verwacht dat de rommel nog jarenlang zal aanspoelen. "Begin 2017 is een container met verpakkingsmateriaal overboord gegaan bij Texel, daar vinden we nog steeds wikkels van op de stranden", zegt Marijke Boonstra, projectleider Schone Zee bij de stichting.
Ze noemt het ongeluk van gisteren uitzonderlijk. "Meestal zijn het tussen de vijf en tien containers die overboord gaan, 270 is echt nog nooit voorgekomen. De inschatting is dat het wereldwijd jaarlijks tussen 600 en 1500 containers per jaar zijn, ik denk dat het er toch meer zijn. Het wordt niet altijd goed geregistreerd."
Ze zegt dat de rederij een groot risico heeft genomen door te gaan varen terwijl bekend was dat het hard zou waaien. De politie is een onderzoek gestart.
De Duitse kustwacht gaat vooralsnog niet uit van nalatigheid. Volgens een woordvoerder kan zo'n ongeluk nu eenmaal gebeuren bij een storm en is het niet vreemd dat het schip toch is uitgevaren. "Dit soort schepen zijn er normaliter tegen bestand. Zoiets kan ook midden op zee gebeuren." De woordvoerder zegt dat de ronddrijvende containers momenteel het grootste gevaar opleveren voor de scheepvaart.
Zoektocht gaat verder
Volgens het Duitse commandocentrum van Maritime Noodgevallen zijn de meeste containers in de richting van Nederland gedreven, omdat de stroming die kant op stond. In totaal zijn ongeveer 35 van de 270 containers gelokaliseerd, drijvend of op de eilanden, zegt het centrum. Rederij MSC heeft gespecialiseerde schepen ingehuurd die met sonar zoeken naar de containers.
Ondertussen wordt op Terschelling driftig verder gezocht naar spullen. Zo zijn toeristen uit het Zuid-Hollandse Lisse vanochtend vroeg opgestaan om een kijkje te nemen. "Ik heb nog niet veel gezien, vooral piepschuim. We komen vooral om sfeer te proeven."
Even verderop rijden auto's met vierwielaandrijving rond met aanhangwagentjes. Ook hier is de opbrengst nog mager. "Wat plastic bakjes, sandalen, portemonnees en speelgoed. We gaan het afvoeren, weggooien."