Disney

Twee jaar geleden The Jungle Book, volgend jaar The Lion King, Dumbo en Aladdin. Disney zet flink in op computergeanimeerde versies van tekenfilmklassiekers uit eigen stal. Een logische én slimme stap, zeggen filmkenners.

"Al die films zijn zó bekend, dat iedereen de nieuwe versie wil zien", zegt filmjournalist Robbert Blokland. "Je hoeft in principe geen cent aan marketing uit te geven." Dat denkt ook Ruben van Eijl, filmjournalist en producent. "Zowel kinderen als hun ouders gaan, want die hebben er nostalgische gevoelens bij."

Afgelopen nacht zette de Amerikaanse mediagigant de eerste beelden van de nieuwe Lion King online. De video is ruim 12 miljoen keer bekeken. De reacties op sociale media waren vooral positief, maar vanzelfsprekend was niet iedereen meteen overtuigd.

De originele tekenfilm uit 1994 was een megasucces voor Disney. De kosten waren 45 miljoen dollar, de opbrengst bijna een miljard. De nieuwe versie is dus niet handgetekend, maar een zogeheten CGI-project. Computer generated imagery, oftewel volledig met de computer gemaakte animaties.

Een aantal jaar geleden werd met dezelfde techniek een nieuwe Jungle Book (origineel 1967) gemaakt. Volgens Blokland was dit project voor Disney een belangrijke test of zo'n digitale remake zou aanslaan. "En het slaagde, want het publiek kwam in groten getale naar de bioscoop." Het budget was 175 miljoen dollar en de film leverde in bioscopen wereldwijd 966 miljoen dollar op.

'Veel harder'

De sfeer van de remake was een stuk grimmiger dan de originele kinderfilm. "De dieren zagen er realistisch uit en daardoor kwamen de beelden veel harder aan", zegt Blokland. Een cartoonachtige wurgslang ziet er immers minder eng uit dan een levensechte. Zowel Blokland als Van Eijl vonden de remake geslaagd, mede dankzij de donkere, meer realistische stijl.

Disney wist na het succes van The Jungle Book dat nieuwe versies van klassiekers kunnen scoren. Dankzij de nieuwste animatietechnieken kan het bedrijf de meest succesvolle formules uit zijn bijna honderdjarige verleden hergebruiken.

"Het was wel een logische stap voor Disney, dat heel slim omgaat met het uitbouwen van zijn imperium", zegt Van Eijl.

Bij animatiestudio Colorbleed in Utrecht keken ze hun ogen uit toen ze de eerste beelden van de nieuwe Lion King zagen. "Hier worden we verschrikkelijk jaloers van", zegt Tom Henkins. "Het is ongelofelijk gedetailleerd."

Alleen al in het shot van babyleeuwtje Simba zit volgens het bedrijf duizend uren werk. "Je hebt een loods vol computers nodig om dit voor elkaar te krijgen."

Klik hier voor het interview met de Nederlandse animatoren

De nieuwste computeranimaties combineren met een succesvol script, is volgens Blokland nog geen garantie voor een nieuwe hit. "Disney kan een keer uitglijden. Maar het bedrijf weet dat als het een of twee slechte remakes maakt, dat mensen afhaken."

Blokland denkt dat het bedrijf daarom zorgvuldig om zal gaan met klassiekers. "Je kunt Disney veel verwijten - het is natuurlijk een commercieel bedrijf - maar afgezien van die hele zooi sequels van tekenfilms in de jaren 90, heeft het de kwaliteit goed bewaakt."

STER reclame