Disney krachtigste merk dankzij Star Wars
The Force is nu met Disney. Dankzij de nieuwste Star Wars-film is het filmbedrijf gegroeid tot het krachtigste merk ter wereld, volgens consultancybureau Brand Finance. Daarmee stoot het speelgoedmaker Lego van de troon.
Het bureau evalueert elk jaar de kracht van grote wereldwijde merken. Op basis van factoren zoals naamsbekendheid, loyaliteit van klanten en de reputatie van het bedrijf stelt Brand Finance een top-500 samen.
Disney dankt de koppositie aan zijn lange historie en originele producties, maar ook aan de overnames die het Amerikaanse bedrijf heeft gedaan en de sterke merken die het nu onder zich heeft. Zo zijn ook Pixar, The Muppets en Marvel inmiddels onderdeel van het bedrijf.
Disney kocht het moederbedrijf van de Star Wars-filmserie, Lucasfilm, in 2012 voor 4 miljard dollar. Het enorme succes van de recentste film uit de reeks, The Force Awakens, straalt goed af op het Disney-merk.
Lego brokkelt af
Lego staat nu op de tweede plaats. Het imago lijdt onder de recente controverses rond het bedrijf. De Deense speelgoedfabrikant probeerde kortingsacties door Duitse winkeliers tegen te houden, en kreeg daarvoor een boete van de Duitse toezichthouder.
Ook werd het beschuldigd van censuur, omdat het probeerde te voorkomen dat de Chinese kunstenaar Ai Wei Wei de steentjes in zijn werk gebruikte.
's Werelds top 10 sterkste merken (Brand Finance)
Plaats | Merk |
1 | Walt Disney |
2 | Lego |
3 | L'Oréal |
4 | PWC |
5 | McKinsey |
6 | Nike |
7 | Johnson's |
8 | Coca-Cola |
9 | NBC |
10 |