NOS

Haven Rotterdam bereidt zich voor op harde brexit

time icon Aangepast

Nog een half jaar tot de brexit. Wat er uit de onderhandelingen tussen de Europese Unie en de Britten gaat komen, is nog verre van duidelijk. Maar de haven van Rotterdam bereidt zich voor op een zwart scenario: een harde brexit waarbij de nu geldende handelsafspraken grotendeels vervallen.

Bedrijven zijn daar, 200 dagen voor het Verenigd Koninkrijk de EU verlaat, nog niet klaar voor. "Een onderzoek van het Rijk geeft aan dat 18 procent van de mkb-bedrijven bezig is met die brexit", zegt Mark Dijk, de brexit-man van Havenbedrijf Rotterdam. "Dat betekent ruim 80 procent niet. Daar zijn we erg van geschrokken."

Het is hoog tijd dat bedrijven voorbereidingen treffen voor de brexit, vinden de voedselwaakhond NVWA, ondernemersvereniging VNO-NCW en Havenbedrijf Rotterdam. Vooral voor de administratieve lasten die de brexit met zich mee kan gaan brengen, zouden bedrijven vandaag al oog moeten hebben.

38.000 bedrijven

Handelen met het Verenigd Koninkrijk gaat nu nog zonder veel papieren rompslomp. Maar vanaf 29 maart 2019 om 23.00 uur gaat dat veranderen. Dan valt het Verenigd Koninkrijk niet meer onder de Europese Unie.

Dat betekent onder andere dat de handel van en naar onze overzeese buren vanaf dan aan strenge eisen moet voldoen en er veel meer papierwerk ingevuld moet worden. "Straks moet je douane-aangifte gaan doen, wees je daarvan bewust", is de oproep van Roel van 't Veld, beleidsmedewerker bij de Douane, aan bedrijven. "Want als je je als bedrijf niet voorbereidt, betekent dat simpel dat je goederen de EU niet zullen verlaten."

De Rotterdamse haven schat dat 38.000 bedrijven straks ineens te maken krijgen met douaneformaliteiten.

Cijfers

Het Verenigd Koninkrijk is een belangrijke handelspartner van de Rotterdamse haven.

54 miljoen ton aan goederen wordt er jaarlijks tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk vervoerd. Meer dan 600.000 vrachtwagens met lading gaan via de haven van Rotterdam naar de Britten.
90 procent van alle ferry's en 55 procent van het zogeheten shortsea-containervervoer in Rotterdam varen op het Verenigd Koninkrijk.

Bron: Havenbedrijf Rotterdam

Transport vertraagd

Door de brexit gaan de wachttijden voor containerschepen en vrachtwagens ook oplopen, waarschuwen het havenbedrijf en de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA). Bijvoorbeeld bij vlees- en visproducten, zegt Liesbeth Kooijman, hoofd importkeuring van de NVWA. "Wij zeggen: hou rekening met zeker een dag. En dat is voor verse waar natuurlijk niet goed. Die wachttijden, daar zal de kwaliteit van de producten onder lijden."

Een oorzaak van die vertragingen in de handel is het huidige tekort aan controleplekken voor dierlijk transport en etenswaren. "Dieren die naar Europa komen, die kunnen we niet in de haven keuren" zegt Kooijman. "Daar is geen plek voor." Bedrijven moeten zelf voor controleplekken zorgen, zegt het havenbedrijf.

Niet genoeg mensen

Daarnaast zijn er nu nog niet genoeg mensen om de controleplekken te bemannen en inspecties uit te voeren. De Douane heeft meer dan 900 mensen nodig. De NVWA, die al de voedsel- en diertransport moet controleren, zoekt 140 mensen, van wie 100 veeartsen.

Havenbedrijf Rotterdam roept bedrijven op nu al stappen te ondernemen met het oog op de brexit. "Als bedrijven beginnen met het aanvragen van een douaneformulier met een btw-aangifte, dan hebben we al de grootste stap gehad en kunnen we gewoon door", zegt Dijk.

Hoe zit het ook al weer met de brexit?

De Britse bevolking zei in de zomer van 2016 'nee' tegen de Europese Unie (EU), dus gaat het Verenigd Koninkrijk de EU verlaten. Dat betekent ook dat Europa en het Verenigd Koninkrijk nieuwe handelsafspraken moeten maken. Daarover wordt nu druk onderhandeld. De tijd dringt. Over ruim een half jaar, 29 maart 2019, om 23.00 uur, moeten de nieuwe handelsafspraken ingaan.

STER Reclame