Piloten zijn niet blij met Ryanair, maar waarom werken ze er dan nog?

EPA

Vandaag staken piloten van Ryanair uit vijf Europese landen, waaronder Nederland. Ze eisen al tijden een betere cao. Ondanks de onvrede over hun werkgever, willen en kunnen veel piloten niet zomaar overstappen naar een andere maatschappij.

Eerst over de gevolgen van de staking: in Nederland hebben reizigers er weinig last van. Alle vluchten vanaf Eindhoven Airport gaan gewoon door, omdat er buitenlandse piloten worden ingezet. Toch spreekt de pilotenvakbond van een succes. "We geven met onze Europese collega's een heel duidelijk signaal af aan het management van Ryanair", zegt Joost van Doesburg van pilotenvakbond VNV op NPO Radio 1.

In andere landen waar gestaakt wordt, is dat anders: in totaal zijn zo'n 55.000 reizigers in Europa de dupe, vooral in Duitsland. Ryanair heeft 400 vluchten moeten annuleren, andere vluchten zijn vertraagd. Bijna alle gedupeerde passagiers zijn volgens de maatschappij inmiddels overgeboekt naar een andere vlucht van Ryanair of krijgen hun geld terug.

Dit zijn de belangrijkste redenen van de staking:

  • Piloten willen af van het Ierse arbeidsrecht. Ryanair is een Iers bedrijf en alle medewerkers vallen onder het Ierse arbeidsrecht dat veel minder bescherming biedt.
  • De pilotenvakbond wil dat piloten in dienst komen en niet werken als 'schijnzelfstandigen.' Zo zouden piloten die als zelfstandigen werken, verplicht worden om alleen maar voor Ryanair te vliegen.
  • En het gaat natuurlijk ook gewoon over geld: de vliegers eisen een hoger salaris.

Als je de klachten van de piloten hoort, kan je jezelf afvragen: waarom zou je bij Ryanair willen werken? Nu maatschappijen om piloten vechten, zoals De Telegraaf gisteren meldde, kunnen piloten toch makkelijk overstappen naar een andere maatschappij?

"Je ziet inderdaad dat een aantal vliegers op zoek gaat naar een socialere werkgever", zegt Van Doesburg. "Maar veel maatschappijen zijn vooral op zoek naar jonge piloten. Veel vliegers van Ryanair werken er al jaren en zijn minder aantrekkelijk voor andere maatschappijen."

Andere piloten willen bijvoorbeeld niet verhuizen om een andere baan aan te nemen. "Veel piloten wonen met hun gezin in Eindhoven en willen graag om die reden bij Ryanair blijven werken, maar dan wel onder andere omstandigheden."

Volgens Van Doesburg is het hoog tijd dat die omstandigheden verbeteren, zeker nu de situatie op de arbeidsmarkt is veranderd sinds de economische crisis. "Ryanair was de enige maatschappij die piloten aannam toen het economisch slecht ging. Veel piloten tekenden tegen wil en dank een contract bij Ryanair. Als ze dat niet deden waren ze het geld dat ze hadden besteed aan hun dure opleiding kwijt, want als ze geen vlieguren zouden maken zou hun brevet niet lang meer geldig zijn."

Anders dan in Nederland heeft de staking in Duitsland en België wel gevolgen voor veel reizigers:

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Staking Brussel: 'Ryanair heeft totaal geen respect'

Ondertussen gaan de gesprekken met Ryanair over betere arbeidsvoorwaarden door. "We hopen dat nieuwe stakingen niet nodig zijn", zegt Van Doesburg. "We hopen dat deze wake-upcall bij Ryanair aankomt en dat we een telefoontje van ze krijgen dat ze het signaal hebben begrepen."

Als dat uitblijft, volgen nieuwe stakingen. Dan gaan reizigers in Nederland er ook last van krijgen. "Nu mocht Ryanair van de rechter stakingsbrekers inzetten, maar bij de volgende staking is dat verboden. Dan zullen alle vluchten vanaf Eindhoven Airport gecanceld worden."

Verder doet Van Doesburg een oproep aan de reizigers. "Als je geen reëel bedrag betaalt voor je ticket dan moet je als reiziger al bedenken dat iemand anders de rekening gepresenteerd krijgt."

Op vragen over de staking wijst Ryanair op een algemene reactie die ze gisteren ook al gaven.

STER Reclame