NOS NieuwsAangepast

Dieselverbod Hamburg gaat in, zijn de dagen voor de dieselauto geteld?

Vandaag gaat in Hamburg het dieselverbod in. Alleen diesels die voldoen aan de zogeheten euro 6-norm mogen nog rijden in de stadskern. Het is de eerste Duitse stad die deze maatregel instelt nadat de hoogste Duitse rechter in februari uitsprak dat zo'n verbod is toegestaan. Ook andere Duitse steden bereiden dieselverboden voor.

Hamburg heeft nu de strengste regels van de EU, maar is zeker niet de enige Europese stad die maatregelen neemt. Veel burgemeesters willen de vervuilende wagens weren om de luchtkwaliteit te verbeteren. Parijs en Madrid willen de auto's binnen enkele jaren verbieden binnen hun stadsgrenzen.

Eurocommissaris voor industrie Elzbieta Bienkowska zei onlangs nog dat diesels hun langste tijd hebben gehad in Europa. 'Ik denk dat ze binnen een paar jaar volledig verdwenen zijn', zei ze tegen persbureau Bloomberg.

Moet je dan nog wel een dieselauto kopen? Die vraag proberen we te beantwoorden in deze video:

Moet je nog wel een diesel kopen?

Sinds het sjoemeldieselschandaal is er heel wat veranderd: "Diesels zijn steeds minder gewild omdat het tot burgers is doorgedrongen dat luchtkwaliteit belangrijk is", zegt automarktdeskundige Martijn Versteegen.

Restwaarde diesel keldert

Toch kan het nog voordelig zijn om een dieselauto te kopen. "Als je heel veel kilometers rijdt, is een diesel vaak goedkoper dan een benzineauto. Het probleem is alleen dat je je dieselauto over een paar jaar misschien niet meer voor een goede prijs kan verkopen."

Er worden steeds minder dieselwagens verkocht, een trend die in heel Europa zichtbaar is. De prijzen van van tweedehands diesels zijn aan het dalen. Daar profiteert de benzineauto van. "Benzine is inderdaad niet zo slecht voor de luchtkwaliteit", vertelt Versteegen. Wel stoten benzinewagen relatief iets meer CO2 uit, wat slecht is voor het klimaat.

Schone alternatieven

Maar wat is het alternatief? "Er wordt al snel gekeken naar elektrische auto's. Die zijn schoon, maar die energie moet wel ergens opgewekt worden en dat gebeurt vaak nog in kolencentrales."

De automarktdeskundige denkt dat toch de hybride auto populairder gaat worden. "Elektrische auto's zijn nog onhandig door het opladen, terwijl hybride auto's zonder stekker zichzelf opladen."

Maar ook de waterstofauto heeft potentie volgens Verstegen: een elektrische auto die energie haalt uit waterstof en alleen water uitstoot. Wat het ook wordt, we moeten schoner en zuiniger gaan rijden. "Als je de klimaatdoelen wil halen, moet je wel."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl