ANP

"Het is zonder meer een drukke week geweest en het zijn drukke jaren", zegt Facebook-vicepresident Adam Mosseri op de vraag hoe hij terugkijkt op de afgelopen tijd. Facebook is volop in het nieuws vanwege het privacy-schandaal rond Cambridge Analytica.

"Ik denk veel na over de fouten die we hebben gemaakt", gaat Mosseri verder. "En ik vind het echt heel vervelend wat er is gebeurd. Tegelijkertijd probeer ik er zeker van te zijn dat ik en mijn team zeer gefocust zijn op wat we kunnen doen om onszelf te verbeteren en hoe we problemen sneller kunnen ontdekken en aanpakken."

Mosseri is al bijna tien jaar in dienst van Facebook en verantwoordelijk voor de News Feed, de tijdlijn waar je alle berichten van vrienden en familie ziet. Het is een van de essentiële onderdelen van het platform en ook de plek waar veel geld mee wordt verdiend met de advertenties die tussen de berichten staan.

De NOS sprak hem in Brussel, waar Facebook een kantoor heeft. Normaal gesproken zijn dergelijke gesprekken off-the-record of alleen bedoeld voor geschreven teksten. Dat is dit keer anders, we mogen hem een half uur lang spreken en filmen. Het lijkt onderdeel van Facebooks nieuwe strategie om meer openheid te geven.

Hier zie je in ruim 2-en-halve minuut een samenvatting van het interview, waarbij Mosseri je tijdlijn vergelijkt met een broodje bestellen in een restaurant:

'Tijdlijn als een broodje bestellen voor een vreemde'

De kern van Facebooks News Feed, in Nederland beter bekend als je tijdlijn of nieuwsoverzicht, is dat je er (persoonlijke) dingen deelt en op berichten van anderen reageert of die liket. Daarvoor is het wel essentieel dat je als gebruiker het vertrouwen hebt dat wat je deelt goed wordt beschermd. En dat vertrouwen is de afgelopen tijd beschadigd.

Ik denk dat het belangrijk is dat we het vertrouwen van gebruikers verdienen, zegt hij daarover. "Wanneer mensen ons platform gebruiken moeten ze het gevoel hebben dat we doen wat we beloven. We moeten hun privacy beschermen en verantwoordelijk omgaan met de data. Ik denk dat we een hoop doen om aan die verwachtingen te voldoen."

Tegelijkertijd zegt Mosseri dat Facebook nog geen indicaties heeft ontvangen dat mensen het platform de afgelopen weken anders zijn gebruiken. "Ik denk dat dat niet is veranderd, tenminste we hebben dat de afgelopen weken niet gezien."

Hij benadrukt dat het verlies van vertrouwen een groot probleem is. "Ik denk dat je vertrouwen gemakkelijk verliest en dat het lang duurt voordat je het terugkrijgt."

Andere focus

Het hebben van vertrouwen in Facebook is iets wat als een rode draad door de werkzaamheden van Mosseri loopt. Er is de afgelopen tijd flink wat veranderd aan het nieuwsoverzicht. Facebook besloot in januari van dit jaar de focus te verleggen, berichten van vrienden en familie kregen meer ruimte, berichten van media en bedrijven werden minder belangrijk. Niet iedereen is daar blij mee.

"Ik denk dat het tot nu toe relatief goed gaat", zegt Mosseri. "We zien dat mensen meer contact met elkaar hebben en dat de berichten waarvan we verwacht hadden dat ze meer aandacht zou krijgen, vaker worden gezien. Tegelijkertijd is het nog vroeg voor conclusies en ik wil niet pretenderen dat ik weet hoe het gaat aflopen."

De verandering in de tijdlijn pakt nadelig uit voor pakweg twee groepen: uitgevers en ondernemers. Zij profiteerden de afgelopen jaren van de gigantische groei van Facebook en konden via bedrijfspagina's nieuwe doelgroepen bereiken.

Dat is veranderd met deze maatregel, erkent Mosseri. "We wisten van tevoren dat dit ons kritiek zou opleveren. Maar we geloven dat dit het juiste is om te doen." Volgens hem hebben gebruikers meer behoefte aan berichten van mensen om hun heen dan aan andere dingen.

Toen Facebook de nieuwe strategie aankondigde, sprak het bedrijf over "waardevolle interactie". Een nogal abstracte term, waarvan eigenlijk nog steeds niet duidelijk is wat Facebook ermee bedoelt. Volgens Mosseri is het bedrijf wat dat betreft nog zoekende. "Ik denk niet dat we alle antwoorden hebben. We proberen de connecties en interacties op Facebook te begrijpen en wat gebruikers daarin zinvol vinden."

In de maanden voordat de nieuwe tijdlijn een feit was, experimenteerde Facebook met wat het de Explore Feed noemde: een aparte plek voor het nieuws. In de landen waar het idee werd getest liep het bereik van media terug en kreeg nepnieuws juist meer ruimte. "Mensen delen normaal gesproken geen saai nieuws met saaie feiten", zei Filip Struharik, een socialemediaredacteur van een Slowaakse nieuwssite tegen The New York Times in januari, Slowakije is een van de landen waar werd geëxperimenteerd.

We hebben geen bewijs gezien dat dat klopt.

Adam Mosseri over meer nepnieuws door verandering in nieuwsoverzicht

Uiteindelijk is de proef met de Explore Feed stopgezet: persoonlijke berichten worden niet van het nieuws gescheiden, maar de vernieuwde nieuwsoverzicht heeft wel een effect dat dezelfde kant opgaat: de focus verschuift. Mensen als Struharik vrezen dat de nadruk op persoonlijke berichten de aanwezigheid van nepnieuws versterkt.

"We hebben geen bewijs gezien dat dat klopt", zegt Mosseri als het verhaal uit The New York Times ter sprake komt. "Ik denk niet dat de veranderingen die we hebben aangebracht nepnieuws tegenhouden, maar ik denk ook niet dat ze de berichten helpen." Daarnaast wijst Mosseri erop dat berichten van pagina's - waar nepnieuws veelal vandaan komt - juist een minder groot bereik hebben.

Het 'recept' van Facebook

Een van de grootste mysteries omtrent Facebook is de vraag waar je een bericht wel of niet bovenaan ziet staan. Dit wordt bepaald door het algoritme, het geheime recept van Facebook. Volgens Mosseri is er niets mysterieus aan. "Kijk, de basis zijn miljoenen regels programmeertaal, ik denk dat het niet werkt om die met gebruikers te delen, maar ik zou heel graag willen dat mensen begrijpen hoe het werkt."

Hij geeft een voorbeeld om het te verduidelijken. "Stel je voor dat we samen gaan lunchen", begint Mosseri zijn uitleg. "Jij wacht op mij, maar ik ben later en bel je om te vragen of jij voor mij wil bestellen. Maar: je kent mij nog niet en weet dus niet wat ik lekker vind. Op dat moment moet je een probleem oplossen. Zo gaat het ook bij de ranking van de News Feed. Om dat goed te kunnen doen, ontleden we dat probleem in een aantal stappen.

  1. Inventariseren: wat staat er op het menu?
  2. Signaleren: wat is er goed in het restaurant?
  3. Voorspellen: ik gok dat hij die sandwich lekker vindt.
  4. Besluiten: je beslist wat je bestelt.

"In werkelijkheid zijn er duizenden signalen (dus stukjes informatie, red.) die we gebruiken en een dozijn voorspellingen", zegt Mosseri. Dus hoe groter de kans dat je iets interessant vindt, hoe hoger het komt te staan.

De toekomst

Ten slotte sprak de NOS met Mosseri over de toekomst van het nieuwsoverzicht. Hij kan zich eigenlijk geen scenario voorstellen waarin dit onderdeel niet meer bestaat. Hij denkt wel dat het gebruik zal veranderen.

"De stories worden belangrijker, denk ik." Dit zijn de ronde figuurtjes bovenin de Facebook- en Instagram-app. Daarin delen vrienden en familie foto's en video's die vervolgens na 24 uur verdwijnen. Mosseri denkt dat berichten die in het nieuwsoverzicht zullen verschijnen meer zullen draaien om bijvoorbeeld belangrijke momenten die je wil bewaren, zoals een bruiloft.

STER reclame