Grote verandering op Facebook: sterke nadruk op vrienden en familie

Aangepast
Bart Kamphuis | NOS
Geschreven door
Nando Kasteleijn
redacteur Tech

De komende weken gaat Facebook een van de grootste veranderingen van de afgelopen jaren doorvoeren. Het platform gaat in het nieuwsoverzicht veel meer de nadruk leggen op berichten die afkomstig zijn van vrienden en familie. Berichten van pagina’s van nieuwsorganisaties worden minder belangrijk.

Er wordt al langer gespeculeerd over een grote verandering op het platform. In oktober vorig jaar experimenteerde het bedrijf met een aparte tijdlijn voor nieuwsorganisaties. Dat leidde tot veel kritiek en een reactie vanuit Facebook: dit gaan we niet doen. Maar er komt dus wel een grote verandering, al blijft een scheiding uit.

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Hoe Facebook gebruikers wil terugwinnen

In een blogpost schrijft Adam Mosseri, bij Facebook verantwoordelijk voor het nieuwsoverzicht, dat het platform "berichten die uitnodigen tot gesprekken en waardevolle interacties tussen mensen" bovenaan zal zetten. Dit zijn veel foto's of video's die worden gedeeld door vrienden en familie of waar zij op reageren. Dat betekent dus ook, erkent hij, dat dit nadelig kan uitpakken voor nieuwsorganisaties, maar ook voor kleine ondernemers die afhankelijk zijn van het platform.

"Het kan zijn dat pagina’s een daling in hun bereik zien en dat video’s minder goed worden bekeken." Volgens Mosseri verschilt het uiteindelijk per pagina wat er verandert. Facebook-pagina’s waar minder interactie plaatsvindt, dus waarvan mensen vooral berichten passief consumeren, kunnen hierbij harder worden getroffen dan pagina’s waar mensen wel op elkaar reageren.

Het is niet de eerste keer dat het platform een dergelijke verandering doorvoert om meer de nadruk te leggen op vrienden en familie. In 2015 en 2016 gebeurde iets soortgelijks met het nieuwsoverzicht.

We willen er zeker van zijn dat onze producten niet alleen leuk zijn om te gebruiken, maar ook goed zijn voor mensen.

Mark Zuckerberg

Want volgens Facebook-topman Mark Zuckerberg hebben berichten die passief worden geconsumeerd een negatief effect op gebruikers, zegt hij in een interview met The New York Times. "We willen er zeker van zijn dat onze producten niet alleen leuk zijn om te gebruiken, maar ook goed zijn voor mensen."

Zuckerberg zegt daarnaast dat de wijziging gevolgen kan hebben voor Facebook zelf: mensen blijven mogelijk minder lang hangen op het platform en het bedrijf houdt er rekening mee dat reclame-inkomsten teruglopen.

De vraag is: wat gebeurt er als mensen meer berichten zien van hun vrienden en familie? Waarvan de kans groot is dat ze dezelfde 'ideologische' achtergrond hebben? Dit kan de zogeheten filterbubbel, waarbij je wordt bevestigd in je denkbeelden omdat je van mensen die anders denken minder lees of hoort, versterken.

Herstart na problemen

Facebook ligt daarnaast al ruim een jaar onder vuur wegens allerlei problemen. Dat begon met nepnieuws in het nieuwsoverzicht, wat rond de Amerikaanse presidentsverkiezingen vorig jaar veel aan Amerikaanse gebruikers werd getoond. Daarna waren er meer incidenten.

Zo ontdekte Facebook dat Russische trollen (nep-accounts die als doel hebben onrust te stoken) advertenties inkochten en zo de publieke opinie wilden beïnvloeden. Zo’n 10 miljoen mensen op het platform zagen deze reclames voorbijkomen. En de laatste tijd kwam daar nog een discussie bij, aangezwengeld door oud-medewerkers, over de vraag of Facebook de maatschappij ontwricht.

Deze verandering aan het nieuwsoverzicht moet Facebook een nieuwe start geven, zo lijkt het. Maar de vraag is hoe gebruikers en organisaties die het platform nu gebruiken daarop reageren, aangezien Facebook voor velen niet meer het platform is waar ze reageren op elke babyfoto. Dat doen ze steeds vaker op Instagram, waar het grootste socialemediaplatform van de wereld overigens eigenaar van is. Facebook zelf denkt in ieder geval dat gebruikers "gelukkiger" worden van de veranderingen.

STER Reclame