Facebook test grote verandering: apart overzicht met vrienden en familie

EPA

Het nieuwsoverzicht van Facebook gaat mogelijk op de schop. Het platform test een nieuwe versie waarbij er twee overzichten zijn: een met alleen vrienden en een met alle pagina’s. De verandering kan grote gevolgen hebben voor onder meer nieuwssites.

Het experiment begon vorige week en werd gisteren gemeld door The Guardian. In een blogpost zegt Facebooks chef van het nieuwsoverzicht, Adam Mosseri, dat er op dit moment geen plannen zijn om de test te verbreden. De nieuwe variant van het overzicht is onder meer te vinden in Slowakije en Servië.

Volgens Mosseri is het experiment bedoeld om vast te stellen of gebruikers een aparte plek voor persoonlijke verhalen willen hebben. De test past in een trend. Facebook liet vorig jaar al weten dat er in het nieuwsoverzicht meer nadruk komt te liggen op persoonlijke berichten in plaats van op berichten die afkomstig zijn van pagina’s.

Facebooks nieuwsoverzicht is een belangrijk onderdeel van het platform. Het is op dit moment een combinatie van berichten van vrienden, bijvoorbeeld de nieuwste babyfoto’s of een video van de vakantie. Daarnaast vind je er tussendoor berichten afkomstig van nieuwssites of andere pagina’s die iemand heeft geliket.

In de nieuwe opzet moet je dus voor nieuws naar een andere tijdlijn. Pikant aan de nieuwe opzet is dat betaalde berichten (reclame), dus ook die van nieuwssites, nog wel in de tijdlijn van vrienden terechtkomen, schrijft The Guardian. Waardoor de indruk ontstaat dat Facebook uitgevers onder druk wil zetten om te gaan betalen voor aandacht. Dat klopt volgens Mosseri niet.

Daling bereik

Het experiment leidde voor Slowaakse media tot een flinke daling in het bereik, stelt een journalist van de krant Dennik N tegenover de Britse krant. "Het bereik van meerdere Facebookpagina’s daalde donderdag en vrijdag met twee derde."

Een analist noemt de verandering tegen de krant een "klassieke Facebook-methode: eerst krijgen pagina’s een groot bereik zonder dat ze er iets voor hoeven te doen, vervolgens moet daarvoor worden betaald en nu lijkt het erop dat moet worden betaald als je überhaupt zichtbaar wil zijn."

Het nieuwsoverzicht van Facebook ligt het laatste jaar onder vuur. Het speelde een negatieve rol tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Er werd nepnieuws verspreid en Rusland gebruikte het om politiek gevoelige advertenties te plaatsen, om zo potentiële kiezers te beïnvloeden.