Meer vrienden, minder nieuws op Facebook
Facebooks nieuwsoverzicht gaat op de schop. Berichten van familie en vrienden krijgen straks meer ruimte, omdat gebruikers die volgens Facebook liever zien. Dit kan grote gevolgen hebben voor bedrijven en nieuwsorganisaties, die in sommige gevallen behoorlijk afhankelijk zijn geworden van de aandacht die ze op het platform krijgen.
Facebook probeert namelijk tegelijkertijd nieuwsmedia te bewegen zo veel mogelijk content direct op zijn platform te plaatsen.
Zo introduceerde Facebook vorig jaar Instant Articles; een artikelvorm waarbij lezers niet meer worden doorgestuurd naar de nieuwssite, maar het verhaal op Facebook zelf lezen. Daardoor blijven gebruikers langer op het platform, wat uiteraard weer goed is voor de advertentie-inkomsten.
Gevolgen onduidelijk
Vervolgens legde Facebook de nadruk op video. Video's, en de laatste tijd met name live video's, kwamen hoog in het nieuwsoverzicht terecht. Maar ook dat gaat veranderen. Volgens The New York Times gaat Facebook video's van nieuwsmedia niet meer voortrekken.
Hoe de veranderingen er in de praktijk zullen uitzien, is nog onduidelijk. Facebook zegt zelf dat het ervoor kan zorgen dat de berichten van media en bedrijven minder goed zichtbaar worden. De enige manier waarop media en bedrijven straks nog te zien zijn, is door voor hun berichten te betalen.
De wijzigingen kunnen voor uitgevers vervelend uitpakken. Mogelijk zitten ook gebruikers er niet op te wachten, want voor steeds meer mensen is Facebook een belangrijke nieuwsbron.