Een datingsite met nepprofielen NOS/Hollandse Hoogte/MR

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft invallen gedaan bij meerdere bedrijven die datingssites runnen in een onderzoek naar nepprofielen. Het onderzoekt loopt nog, maar de ACM waarschuwt gebruikers van die sites nu alvast voor profielen van mensen die niet bestaan.

"Het lijkt erop dat veel mensen die dergelijke datingsites bezoeken contact leggen met een nepprofiel", zegt Jeroen Nugteren van de ACM. "Terwijl ze denken dat ze contact hebben met een leuke mevrouw of meneer zit aan de andere kant een persoon die betaald wordt om het contact zo lang mogelijk vol te houden. Vaak moeten klanten van die sites per bericht betalen. Het kan in de duizenden euro's lopen."

Stichting Keurmerk Veilig Daten is blij met de actie van de ACM. "Deze praktijken zijn ons al lange tijd een doorn in het oog", zegt John Meuffels van de stichting. "Er werd altijd gezegd: consumenten moeten beter opletten, maar mensen trappen hier gewoon in. Ik ben heel blij dat het nu wordt aangepakt."

De NOS stelde proefondervindelijk al vast dat er met nepprofielen wordt gewerkt. De ACM waarschuwde hiervoor en wil de sites nu dus aanpakken, ook sites die zelf kenbaar maken dat ze met nepprofielen werken. "Op sommige sites wordt in de kleine lettertjes gezegd dat je te maken kan krijgen met een chatoperator, dus iemand die wordt betaald voor het contact", zegt Nugteren. "De vraag is nu of dat voldoende duidelijk is of dat het alsnog om misleiding gaat. Het zijn juist vaak wat kwetsbaardere mensen die op deze sites contact zoeken."

Ontwijkende antwoorden

Wie de kleine lettertjes over het hoofd ziet of niet leest, kan ook aan andere zaken merken dat hij of zij waarschijnlijk te maken heeft met een nepprofiel. "Je moet sowieso meteen alert zijn als je per bericht moet betalen. En verder kan het een signaal zijn als je in korte tijd een stortvloed aan berichten krijgt. Wat ook een teken kan zijn, is als je ontwijkende antwoorden krijgt bij een verzoek om contact te hebben via andere kanalen, zoals e-mail of telefoon. Als de andere kant dat steeds afhoudt, moet je je even achter de oren krabben."

STER reclame