Geld verdienen met YouTube? De drempel wordt hoger
YouTube gaat de regels om geld te kunnen verdienen aan video’s aanscherpen. Dat heeft gevolgen voor bijvoorbeeld beginnende videomakers. De maatregelen volgen na een controverse rond YouTube-ster Logan Paul, die een video opnam in een zelfmoordbos in Japan.
Wie vandaag een kanaal opent, krijgt twaalf maanden de tijd om in totaal 4000 uur bekeken te zijn. Dit was 10.000 weergaven, maar daar zat geen tijdsperiode aan vast. Die maatregel bestond pas sinds april vorig jaar en wordt nu dus alweer aangescherpt. Daarnaast moet je minimaal 1000 abonnees hebben.
Videomakers die al actief zijn moeten op 20 februari aan deze eisen voldoen. Is dat niet het geval, dan kunnen ze geen geld meer verdienen en moeten ze dus wachten totdat ze weer aan de eisen voldoen.
Het platform erkent dat dit een "significant aantal kanalen" zal treffen. Maar, benadrukt YouTube, 99 procent van de eigenaren hiervan verdient minder dan 100 dollar per jaar en 90 procent zelfs minder dan 2,50 dollar in de laatste maand.
Hogere standaarden
YouTube geeft twee redenen op voor de verandering. De controverse rondom Logan Paul is de eerste. Vorige week besloot YouTube hem al uit 'Google Preferred' te halen, een kanaal dat adverteerders goede video’s garandeert en de makers meer oplevert.
Het platform wil dit soort incidenten in het vervolg voorkomen. "Deze hogere standaarden helpen ons voorkomen dat we geld verdienen aan ongepaste video’s." Ook hoopt YouTube andere videomakers meer ruimte te geven. "Met deze nieuwe eisen wordt het voor ons makkelijker om makers die een positieve bijdrage leveren te ontdekken en hen te helpen meer geld te verdienen."
Extremistische video's
Het Google Preferred-programma, waar Paul dus inzat, wordt daarnaast aangescherpt. Video’s die daarin verschijnen worden handmatig toegelaten, wat betekent dat er altijd een medewerker van YouTube is die bepaalt of de inhoud voldoet aan de eisen.
YouTube worstelt al geruime tijd met ongewenste video’s op het platform. Het begon in het voorjaar van 2017 met extremistische video’s die verschenen bij advertenties. Naar aanleiding daarvan besloten adverteerders hun reclames tijdelijk terug te trekken.
In het najaar ontstonden opnieuw problemen, dit keer door (schokkende) kindervideo’s, waarbij de reactiemogelijkheid werd misbruikt door pedoseksuelen. Ook toen haalden sommige merken hun reclames weg.